12 Rounds: Reloaded

Titel 12 Rounds: Reloaded (12 Rounds: Reloaded) (2013)
Längd 95min

Efter ett Skrämmande telefonsamtal från en hämndlysten psykopat kastas sjukvårdaren Nick Malloy in i en dödlig katt- och råttalek. Om Nick inte kan utföra 12 utmaningar utan att koppla in polisen och utan att missa deadline, hotar galningen med att släppa lös en mordvåg. Nick måste koppla ihop kryptiska ledtrådar och jaga mördaren innan det är för sent... tiden är knapp och hans egen frus liv står på spel.

Själva premissen är intressant. En man söker hämnd och för att höja lidandet tvingar han sina offer genom ett spel med dödlig utgång. Det hela faller dock på att det inte känns direkt genomtänkt. Actionscenerna når aldrig riktigt fram och det finns inget som överraskar. Filmen försöker ge sken av att vara smartare än den är, men den är istället tämligen förutsägbar och man får aldrig nån direkt känsla av spänning. Huvudrollen spelas av brottaren Randy Orton, som också är det enda kända namnet i hela produktionen. Jag hade inga höga förväntningar på hans talang som skådespelare men han levererade en helt ok nivå för en B-film, till och med den bästa prestationen i denna film.

Som lite kuriosa är det värt att påpeka att bakom filmen ligger WWE studios som är amerikanska brottarförbundets egna filmbolag, som de startade för att göra filmer åt sina brottare.

Arvid Österlund

Sci-fi/fantasi-nörd med för stort tycke för pingviner. Spenderar för mycket tid framför sin tv och dator. Stort intresse spel av de flesta slag, inte bara tv-spel. Läs mer om och med Arvid Österlund på MrFim →