12 Years a Slave

Titel 12 Years a Slave (2013)
Längd 134min

Solomon Northup är en fri svart man, som lever ett välbeställt och lyckligt liv med sin familj i 1850-talets New York. Men hans liv tar en abrupt vändning när han möter två män, som säger sig vilja erbjuda honom arbete. Efter en middag med alltför mycket att dricka vaknar Solomon omtöcknad upp och gör den fasansfulla upptäckten att han har blivit kidnappad och såld som slav till Louisiana. Ingen tror på Solomons bedyranden att han är en fri man, men Solomon är fast besluten att inte låta sig knäckas utan kämpa tills han återfår sin frihet – oavsett vad det kommer att kosta honom.

Under hela filmen känner jag hur det låser sig i magen, hur kroppen vrider och vänder och hur det bokstavligen tar i mig att orka sitta igenom hela filmen. Vid ett tillfälle höll jag för öronen, blundade och fantiserade bort. Hur skriver man om en film som är så pass viktig och uttrycker så mycket mer än vad jag kommer kunna ta upp? 12 Years a Slave är en värdig inledningsfilm på Stockholm Film Festival 2013. Om jag ska sätta konkreta ord som beskriver den är det: stark, gripande, hjärtkramande och kall. Men med så mycket känslor, kärlek och otrolig värme. Vi tas med på en resa tillsammans med Solomon Northup, en fri man som hittar sig själv återigen med sina armar och ben fastkedjade. 12 Years a Slave är en berättelse om individuell överlevnad, baserad på de verkliga händelserna i biografin om Solomon Northup.

12_years_a_slave_bild_1

Med denna film visar regisörren Steve McQueen och manusförfattaren John Ridley slaveriets olika sidor, som oftast saknas i filmer om slaveriet i Nordamerika.Vi följer med på en resa från de mildare nordstaterna till den hårda södern. Vi fraktas mellan socker- och bomullsplantage, båtbygge, hamnen och överklassen. Och med detta får vi se många olika sidor av slaveriet och blir ständigt påminda om kontrasterna i landet både bland vita och de svarta.  Den högaktuella Benedict Cumberbatch spelar den första och mer ödmjuke ’’ägaren’’ Solomon Northup blir köpt av, då vi får en inblick av att det finns godare vita män, men kastas snabbt tillbaka till de mer smärtsamma ’’ägarna’’. Förutom Benedicts underbara tappning gör huvudrollsinnehavaren Chiwetel Ejiofor detsamma som Michael Fassbender, och ”rising-stars” Paul Dano och Lupita Nyong’o fantastiska prestationer. Likaväl som alla medverkande som får sin sekund i 12 Years a Slave, för alla har de en stor betydelse.

12_years_a_slave_bild_2

En scen man inte kan tänka bort är den omtalande ’’piskscenen’’ då fler än jag själv blev illamående, man mådde bokstavligen illa. Men det är det vi ska känna, det är det vi behöver känna för att inte glömma. Så här var det under slaveriet och det är något vi inte får glömma. Just därför tycker jag den är så briljant som den är. Det är starka,våldsamma scener genom hela filmen. Steve McQueen  vill få oss att förstå, i ett distanserat, diskuterande sätt. McQueen ger oss scener vi känner och berörs av. Men ett minus i denna film är att det kommer till den punkten där vi har varit ute på bomullsfälten under en lång tid, vi har blivit förrådda, blivit piskade av vår husmästare, känt rädslan och ensamheten. Och sett slaveriet och den otroliga rasismen att det blir långdraget men man vill inte komma ifrån fotot och gemenskapen. För det är otroligt foto, fantastiska färger, vackert dock smärtsamt landskap som är så tilltalande. Det är när vi med båt åker ner till södern då vi får första bilderna av den fantastiska omgivningen och foto. Båtfärden är otroligt stark men det är också nu vi får de första blickar av slaveriet.

Om denna film blir en av favoriterna på festivalen återstår att se men 12 Years a Slave har en sån stark grund att den står på egna ben och blivit en milstolpe om slaveriet i Nordamerika.