Minioner

Titel Minioner (Minions) (2015)
Längd 91min

Sedan tidernas begynnelse har minierna tjänat (och av misstag utrotat) historiens mest avskyvärda skurkar. Efter att deras senaste explosiva fadäs har lämnat dem utan någon ondsint ledare har minierna blivit djupt deprimerade. För att rädda sin stam från kollaps ger sig tre osannolika hjältar - Kevin, Stuart och Bob - ut på jakt efter en ny storskurk. Färden leder våra tre hjältar till en möjlig ny ledare - Scarlet Overkill - och de står därmed inför sin allra största utmaning: att säkra minionernas överlevnad.

Vem älskar inte de små gula krabaterna från Dumma Mej-filmerna? Säkert finns det någon, alla kan ju inte tycka exakt lika, men jag vågar nog gissa att de flesta håller dessa små ligister som favoriter i alla fall. Så är ju också ofta fallet med tecknade eller animerade filmer, oavsett hur bra och roliga huvudkaraktärer som är med så är det de härliga bifigurerna som stjäl våra hjärtan. Åsnan och Mästerkatten i Shrek-filmerna, Doris i Hitta Nemo eller Timon och Pumbaa i Lejonkungen är bara några fler exempel. Och det är just som bikaraktärer de passar bäst, när de får vara precis så galna och konstiga och irrationella som de vill utan att filmen blir för flamsig eller oseriös, för det finns en eller flera andra karaktärer som bär upp storyn och för den framåt och står för logiken och det sammanhängande. Men när man då tar dessa härligt tröga och roliga individer men ger dem ansvaret att bära upp storyn måste man tyvärr ändra deras personligheter lite, annars håller det inte. Och med detta dödar du lite av charmen med dem. Det är precis vad som hänt här (och har hänt tidigare i liknande spin-off-filmer på favoritkaraktärer).

Jag älskar minionerna i Dumma Mej, och alla deras tokiga påhitt. Men i denna film känns det mest urvattnat och nästintill krystat. Frågan är om pressen blev för stor på filmmakarna, att de visste hur roliga alla tyckte minionerna var och fick lite prestationsångest att skapa något hejdlöst kul. Tyvärr var de nog dömda redan från början, när tanken att göra denna film föddes. Inte för att filmen är värdelös, men om man förväntar sig samma minioner som i Dumma Mej är det långt ifrån det man får. För min del är det dessutom några för många minion-sång-inslag. Tydligen tyckte skaparna att det var fruktansvärt kul med sjungande minioner och till viss del kan jag väl hålla med, men då som i introt (vilket mitt sällskap garvade sig halvt fördärvad åt samt spolade tillbaka minst två gånger för att se igen) eller som en kul grej i eftertexterna, inte vad känns som hälften av hela filmen.

Men trots allt är det i grund och botten våra älskade små gula knäppgökar och all deras charm har inte dött, så filmen är sevärd, åtminstone en gång. Och ja, introt bidrar väl i alla fall i någon grad till att höja betyget litegrann.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (1 röster, genomsnitt: 2,00 av 5)