7 Below

Titel 7 Below (2012)
Längd 90min

Till vissa hus ska du tacka nej till inbjudan – oavsett hur dåligt vädret ser ut att bli. Seven Below är en skrämmande övernaturlig thriller där Val Kilmer (Top Gun) och Ving Rhames (Pulp Fiction) kämpar för sina liv i ett klassiskt hemsökt hus där andarna är ute efter blod. En grupp människor får en semester de inte räknat med när deras buss kraschar innan de nått sin destination. De får hjälp av den mystiska Jack som bjuder med dem till sitt hus eftersom en förödande storm är i antågande. Men något i det stora huset vill dem inte väl och 100 år tidigare inträffade en katastrof vars blod fortfarande fläckar husets väggar.

Filmen börjar med en serie grymma mord för hundra år sen, för att sedan hoppa till nutiden där ett gäng resenärer söker skydd från en kommande storm i samma hus som morden skedde i.
Som rysare fungerar den här filmen inte speciellt bra. Den har sina stunder där den lyckas snudda på rätt stämning för att kunna bli skrämmande, men lyckas aldrig nå ända fram. Handlingen är förutsägbar och känns till och från forcerad och den håller inte riktigt något bra tempo för den här typen av film. Stela rollprestationer gör heller inte saken bättre.

Jag hade aldrig hört talats om denna film innan jag fick den men tänkte att Val Kilmer har ju gjort en del helt ok rullar genom åren. Han tar upp mest plats på omslaget och har sitt namn på framsidan så lär han ju vara huvudrollen. Eller? Det visar sig att hans karaktär är av mindre betydelse. Ving Rhames som också syns på framsidan har desto större roll i filmen och leverar förmodligen filmens bästa rollprestation.

© 2012 Efish Entertainment / Seven Below Zero Productions LLC.

Arvid Österlund

Sci-fi/fantasi-nörd med för stort tycke för pingviner. Spenderar för mycket tid framför sin tv och dator. Stort intresse spel av de flesta slag, inte bara tv-spel. Läs mer om och med Arvid Österlund på MrFim →