A Christmas Prince

Titel A Christmas Prince (2017)
Längd 92min

Christmas comes early for an aspiring young journalist when she's sent abroad to get the scoop on a handsome prince who's poised to be king.

Jag tror har hittat en ny favorit bland julfilmerna. Fast av helt fel anledningar. Detta är en av de bästa skrattretande dåliga filmerna jag sett som utspelar sig kring julen. Det är som att de följt vartenda kliché och bockat av. Som inträffar i en romcom film. Vad som gör det ännu bättre. Är hur seriöst alla skådespelarna tar deras roller och filmen. Med en titel som ”A Christmas Prince” får man väl ändå ha lite glimten i ögat. Samtidigt blir det bara bättre när de tar det på så blodigt allvar.

Jag känner mig nästan frestad att gå igenom hela filmen steg för steg. Men jag tänker inte göra det, då det delvis tar upp för mycket av skrivandet. Samt jag känner att det blir en roligare upplevelse när man ser på filmen. Trots att du redan räknat ut hela filmen innan Netflix loggan har försvunnit. Det enda som saknas är ett typiskt montage. Med en upptempo låt i bakgrunden för att förmedla att allting går framåt, och är bra.

Kemin mellan våra två huvudroller är nästintill borta. Rose McIver ser mest frånvarande och chockad ut i alla hennes scener. Medan Ben Lamb enbart fick rollen då han har ett snyggt ansikte. Förvänta er inte Oscars material här inte. Däremot tycker jag Alice Krige som drottningen inte är så dålig. Hon ger ifrån en duglig insats för filmen. Men även hon kan ta och spela på den stora seriösa rollen ibland. Som att hon spelar drottning Elizabeth.

Filmen har en linjär handling…typ. Men den fylls ut av scener som inte fyller någon större funktion. Vi tillbringar heller ingen större del vid varje scen. Innan vi klipper till något annat. Men även dessa korta scenerna känns utdragna, vilket är det ironiska och märkliga i allting. De använder sig också av stockbilder varje gång de klipper till en ny scen. Så 20% av filmen består av stockbilder känns det som. Filmen försöker slänga in några twister här och där. Men även de blir uppenbara och kommer inte som någon större överraskning. Vi har också den obligatoriska tredje akten när allting går dåligt och avslöjas.

Där är även en effekt i slutet av filmen. Där de visar fyrverkerier över byggnader i New York. Här har de misslyckats totalt med deras effekt. Då det lagt fyrverkeri effekterna framför byggnaderna. Vilket gör att några av fyrverkerierna avfyras både bakom och framför byggnaderna. De är också alldeles för stora för att se bra eller realistiskt ut. Det är verkligen dåligt hanterat och gjort. Även för en sådan här film. Eller kanske inte.

Vad jag dock inte gillar är budskapet och moralen bakom prinsens story. Under hela filmen vill han inte ha tronen och vill inte bli den nya kungen. Men med ett dokument papper visar det sig att prinsen inte är av samma blod som kungen. Utan adopterad. Vilket gör att nästa manliga arvinge är kusinen. Och ja, det är något emot att kvinnor inte få ta över makten…för…2017? Men innan kungen dog så ändrade han lagen, som gör att prinsen kan bli kung ändå. Vilket han blir. Då blir ju moralen och prinsens bakhistoria under hela filmens gång bara utslängd genom fönstret. Vad för slags mening är det filmen vill förmedla? Om du inte vill bli något, tufft för dig du får leva med det ändå och bli det. Förlåt om du som läsare blev sur över att jag spoilade för dig precis. Men jag hade inget val. Tror heller ingen bryr sig allt för mycket. Det är trots allt ”A Christmas Prince” vi pratar om.

I sin helhet är A Christmas Prince en av de härligaste och skrattretande dåliga julfilmerna jag sett på ett bra tag. De har verkligen tagit alla klichéer som finns i en romcom och bockat av de steg för steg. Vad som gör det mer skämmigt att kolla på är den usla kemin mellan de två huvudrollerna. Även moralen och budskapet mot slutet är det enda jag känner jag kan bli lite upprörd över. Men det är en film som heter ”A Christmas Prince” jag vet vad jag förväntar mig. Det är exakt den typen av film jag trodde det skulle vara, fast nästan bättre (av helt fel anledningar då). Jag kan dock inte se någon skada ifall man vill se något lättsamt, eller halv mysigt till julen med sin käraste. Fast där finns så mycket bättre val där ute.