ABCD (Any Body Can Dance)

Titel ABCD (Any Body Can Dance) (2013)
Längd 160min

Färgsprakande dansfest fylld till bredden med musik och glädje där vi möter Vishnu, vars stora passion i livet är dansen. När han kastas ut från dansakademin slår depressionen hårt och får honom att vilja lämna Mumbai. Men innan väskorna packas ska han satsa allt på en storstilad comeback. Den imponerande koreografin blir ännu mer kittlande i Indiens första dansfilm i 3D!

Denna moderna bollywood film i 3D är en fantastisk färgsprakande film om inte bara kärlek till dans utan också om vänskap, rivalitet, godhet, karma och som framförallt ger dig värme och skratt från början till slut.

Under denna 2,5 timmar långa dansfilm flyger tiden förbi och man fängslas i resan man får följa i deras mål att vinna årets upplaga av Ganpati Dance Battle. Det är en resa från botten till toppen med hinder på vägen. Filmen börjar i det glamorösa Swish Dance Academy och ’’överklassen’’ till slummen och skapandet av en dansstudio i ett övergivet hus med elever som inte är dem ’’normala utbildade dansarna’’. I den hopplockade dansgruppen finns en rad olika individer som tillsammans hittar sig själva och lär sig att tillsammans kan man klara allt. Det är viktiga budskap som gömmer sig i denna film, för filmen lyser ut fantastiska berättelser om olika människor och deras liv.

Hur mycket jag älskade all dans, lycka och kraft denna film gav, blev det ibland utdraget då ett dansnummer kunde hålla på i flera långa minuter. Där de pressade in allt dem hade på den tiden som dem fick. Men så skrattade man återigen och glömde bort de lite för långa dansnumret. Det var länge sedan jag skrattade så pass mycket till en film. Denna gav mig lite extra kraft i vardagen med dem fantastiska färgerna och den underbara musiken.