Klassiker: Alla helgons blodiga natt

Titel Alla helgons blodiga natt (Halloween) (1978)
Längd 91min

För femton år sedan mördade Michael Myers brutalt sin syster. Nu, efter att han rymt från ett mentalsjukhus är han tillbaka för att göra om sitt brott igen, och igen, och igen.

Självklart väljer jag att avsluta detta årets skräckmånad, med det självklaraste valet av de alla. Halloween har blivit en traditionsstämpel när det kommer till skräckfilmer och högsäsongen. Med en sådan simpel titel, får du reda på allt du behöver veta. Det säljer, och det levererar. Jag minns själv första gången jag såg filmen, och hur tagen jag blev av den. Atmosfären, stämningen, musiken. Det var första gången jag såg en skräckfilm, där jag inte väntade på morden. Faktum är så är det den allra svagaste punkten i filmen. Där är ytterst lite blod. Detta också på grund av denna låga budgeten John Carpenter hade. Vilket medför till filmens styrka. Detta är inte bara en av de bästa skräckfilmerna. Det är också en av mina favoritfilmer någonsin.

Jag tror det är det simpla filmen erbjuder, som gör den så pass effektfull. När vi tänker Halloween (eller åtminstone jag) så är det inte blod och mord. Utan atmosfären och stämningen den tillför. Löven faller från träden. Allt är rött, gult och orange. Pumporna är på plats, godiset inköpt och barnen springer rundor ”bus eller godis”. Det är kvällen då vi firar att bli rädd. Vi firar våra rädslor och det läskiga. Och som vi alla vet, så är det läskiga det vi inte ser. Inte blodet och morden. Allt detta känner jag Halloween lyckas pricka av otroligt väl. Visst är där andra filmer som verkligen bara osar Halloween. Så som Trick ‘r Treat som är Halloween porr för att säga det milt (även en film jag rekommenderar mycket).

Detta är dock den första av sitt slag. Genom att vara den första skräckfilmen som utspelar sig på Halloween. Men John Carpenter vet om vad som ska fångas här. Jag tror inte ens han var ute till att göra en uppgång inom slasher genren. Då denna satte start till en helt ny era under 80-talet. Samt flertals uppföljare. Han ville nog bara gör en simpel läskig film. Som fångar den oskyldiga högtiden. Som påminner lite om när vi själva var barn. Den där hemska berättelsen om den läskiga ”boogeyman”. Det är vad Carpenter har gjort här, och satt honom i en Halloween miljö.

Det hjälper också att vi har en fantastisk skådespelare som Donald Pleasence i den ikoniska rollen som Dr. Loomis. Varje replik han säger, känner man i kroppen. Han kommer av sig en äkta genuin seriös person, som menar varje ord han säger. Hälften av hans repliker är klassiska citat idag. Vem kan glömma ”the devil’s eye” citatet. En äkta kylig scen som lever upp till dess rykte. Hans leverans på repliken är perfekt också. Det sätter en ton, och man förstår att detta är så mycket mer än bara en slasher film. En intressant trivia för er är att Donald Pleasence tog rollen som Dr. Loomis. Då hans dotter som var en musiker, älskade Carpenter’s musik i Assault on Precinct 13. Han är också bara med i filmen totalt 18 minuter. Och spelade in alla scener på 5 dagar. Han fick betalt 20 000 dollar. Även Jamie Lee Curtis gör sin filmdebut här. Dotter till Janet Leigh, som spelade Marion i Psycho (dusch scenen).

Filmen stärks också ännu mer av sitt slut. För vissa kanske det känns tomt eller förhastat. Men ju mer jag tänker på det, desto mer uppskattar jag det. Jag ser det som att vem som helst kan vara Michael Myers, i vilken stad som helst. Där en maskerad galning gömmer sig och attackerar under Halloween natten. Någonstans där ute vandrar personen, och slår till när du minst anar det. Det är i grund och botten, en ”boogeyman” historia.

Där är en förlängd version med 10 minuter. Som gjordes när filmen skulle sändas på TV. Men jag rekommenderar den korta versionen, då den har ett mer taktfyllt tempo. De scenerna som adderas tillför inte mycket, och om något kanske de förstör mer av mystiken bakom Michael Myers. Då där är fler scener med honom som barn på mentalsjukhuset. Ju mindre vi vet, desto större mysterium. Desto bättre känslan får filmen. Då detta är en film som bygger och lever på sin stämning och atmosfär. Däremot om du redan sett den vanliga versionen. Är det väl värt att ta en titt, för att se scener man inte tidigare fått se.

I sin helhet är Halloween den perfekta ”halloween” filmen. Den kanske inte överdoseras i halloween anda som vissa andra filmer gör. Men jag tycker den hittar en bra balans, och gör det förbaskat bra. Vilket gör den topprankad där uppe bland andra högtidsfilmer. Den lever inte på dess blod eller mordoffer. Den lever på stämning och atmosfär. Dr. Loomis diverse repliker är ihågkomna, och Donald Pleasence ger en suverän insats. Totalt trovärdig. Lägg på ikonisk musik som man hummar på än idag. Samt en klassisk berättelse om ”the boogeyman” och hans förödelse under en Halloween natt. Det är den perfekta filmen att se på halloween, och man hamnar i rätt stämning direkt. Få filmer lyckas med det Halloween gör, och det är att skrämma en med dess simpelhet. Filmen gav födsel till en av de mest ikoniska skräckikonerna också, vilket aldrig är fel det heller. Gör er själva en tjänst. Har ni inte sett den ta och gör det. Det är halloween, alla har rätt till att bli skrämda.