Allied

Titel Allied (2016)
Längd 124min

Från regissören bakom Forest Gump och Cast Away kommer nu ”en romantisk thriller du inte får missa” (ABC-TV). När underrättelse­officeren Max Vatan (Oscarnominerade Brad Pitt) får reda på att hans fru (Oscarbelönade Marion Cotillard) kanske jobbar för fienden har han bara 72 timmar på sig att bevisa att hon är oskyldig. Hollywood Today Live kallar den ”årets bästa film”.

Det är svårt att säga exakt vad det är som gör att det känns lite konstigt, snudd på artificiellt, mer än det faktum att jag faktiskt vet att filmen är inspelad under modern tid. Men samtidigt så är det ändå en angenämn känsla som sprider sig vilket, gör att det känns en aningens stretigt och jag vet ärligt talat inte vad jag ska tolka ur allt detta.

Visst är det en oerhört bra regissör bakom kameran och folket framför den är inte att klaga på heller, men trots det så är det något som känns ”fel”. Om det är att det periodvis känns ”rykigt” utan att för den delen ha känslan av att vara inspelad med handhållen utrustning, utan dom sakerna/delar av berättelsen som behövs för att berätta det stora hela berättelsen känns ibland som att man har snållat med, och det trots att filmen har en spellängd på strax över 2 timmar.

Som sagt så är det inget större fel på folket framför kameran, även fast det alltid finns utrymme till vad jag skulle anse var en förbättring. Första grejen är att vi har sett Brad Pitt i både ”Inglorius Bastards” och ”Fury”, vilket båda är filmer som utspelar sig under andra världskriget så det hade varit intressant att se någon annan göra den här rollen, men för att inte ge honom en ”typ-casting-stämpel”.

Andra saken som jag stör mig på är Cotillard, som även hon känns en aningens felcastad om ni frågar mig, visst så gör hon det bra, men personligen så hade jag nog velat sett Scarlett Johansson i den rollen. Oavsett så om castingen så funkar dramat som känns fräscht om man tittar på vad som produceras idag men om man ser filmhistoriskt sett så är det tyvärr en i mängden och det känns som att filmen inte kommer att stanna kvar efter att ”hypen” har lagt sig.

Det sägs att det har spenderats mer tid att återskapa berättelser som utspelar sig under andra världskriget om man jämför med hur länge det faktiskt pågick. Frågan är ju räcker det, eller vill vi ha mer?

© 2016 Paramount Pictures.

Nicklas Astfors

"One does not simply leave a Marvel movie before the end of the credits" Läs mer om och med Nicklas Astfors på MrFim →