Almost Christmas

Titel Almost Christmas (2016)
Längd 111min

Walter är en pensionerad bilmekaniker som ett år tidigare förlorat sin fru. Nu när julen är på väg bjuder han in sina fyra vuxna barn och resten av släkten till huset för ett traditionellt julfirande. Walter är väl medveten om att det är ett riktigt julmirakel om hans döttrar och söner kommer överens i fem dagar tillsammans under samma tak.

Det känns att på senare år att många julfilmer följer en misär familj. Där allt knasigt lär inträffa och allihop kommer tillsammans på grund av julen. Det är nästan en tradition i sig att en julfilm av denna kvalité släpps varje år. Tyvärr så har de nästan alla en sak gemensamt. De är inte särskilt bra, eller välutvecklade med sina karaktärer. Almost Christmas faller in i den gruppen, och det känns som där finns bättre julfilmer att plocka från. Inom denna typen av subgenre.

Till en början känns filmen något oskyldig. Följer en familj som sak fira sin första jul utan deras kära moder. Som hållit samman familjen. Men det blir väldigt klyschigt väldigt snabbt. Och det blir ännu en skrikig ”rulla med ögonen” scenarion filmen fylls ut med resterande tiden. Där är ingen riktig karaktär vi fattar tag i och verkligen engagerar oss i, eller ens bryr oss om. Den enda som lyckas någorlunda är Danny Glover som pappan Walter. Han gör för övrigt en duglig insats, med tanke på hur många direkt till DVD filmer han gjort på sistone. Men bortsett från honom, är hela familjen en enda stor gnällspik.

Filmen tar aldrig sin tid att utveckla dem heller. Vi får ingen kännedom om hur de är som personer. Mer än små detaljer som dyker upp här och där. Men som tittare blir man aldrig engagerad och bryr sig inte. Filmen fyller även ut detta med en massa bråk och knasiga situationer. Som redan är förutsägbara, och jobbiga.

Jag fann också filmen vara ganska så ojämn i sin ton. Ena minuten har vi en seriös sorglig scen. För att senare ha knas, med att ha en tjej som J.B. Smoove hade sex med. Blir inbjuden till julmiddagen, där hans fru är. Det blir otroligt udda kontrast på allting, och inget av det är särskilt kul heller. De dramatiska bitarna blir väldigt överdramatiska också. Med musiken som verkligen spelar åt tittaren om att det är en sorglig scen, och vi ska gråta. Allting bara känns så överdrivet.

I sin helhet är Almost Christmas ingen julfilm som kommer sätta spratt på julglädjen direkt. Det märks att den försöker, men den försöker för mycket. Allting blir bara ojämnt och överdrivet. De dramatiska bitarna blir för dramatiska. Medan de komiska bitarna blir för löjliga. Det hjälper heller inte att karaktärerna inte är särskilt utvecklade eller sympatiska. Där är till och med en sidohandling som aldrig får något avslut. Den enda som gör ett dugligt jobb, och som man sympatiserar något med. Är Danny Glover som pappan. Men även han kan inte rädda denna julen, från att falla samman till en något bortglömd julfilm.