Alvin och gänget: Gasen i botten

Titel Alvin och gänget: Gasen i botten (Alvin and the Chipmunks: The Road Chip) (2015)
Genre ///
Längd 92min

Dom är tillbaka och den här gången är det full fart från början till slut. Alvin, Simon och Theodore får för sig att Dave ska fria till sin nya flickvän i Miami och att de därför måste flytta. De har nu tre dagar på sig att stoppa detta och ger sig ut på ett resa som leder till den ena knasigheten efter den andra. Med andra ord är allt som vanligt för våra älskade jordekorrar.

För er som inte tröttnat på sjungande jordekorrar och det trademarkmärkta ”ALVIIIIIN”-vrålet kommer här film nummer fyra (!) om Alvin och Gänget. Den här gången knakar det i fogarna i den lilla familjen, då ”pappa” Dave (Jason Lee) blivit ihop med läkaren Samantha (Kimberly Williams-Paisley), som har den sjukt odräglige tonårssonen Miles (Josh Green) i släptåg. När Dave och Samantha drar till Miami tillsammans pekar allt på att Dave tänker fria, hemska tanke. Jordekorrarna och Miles sluter fred för stunden, och reser efter kärleksparet för att förhindra den stundande katastrofen.

Det här är alltså den klassiska det-är-jobbigt-att-få-bonussyskon-historien, med enda skillnaden att vissa inte är människor, utan enerverande gnagare med tinnitusframbringande heliumröster, som VÄGRAR sluta sjunga. Tycker du att smurfhits är jobbiga? Oh, my sweet summer child, du anar inte vad jag varit med om.

Jag ska gå rakt på sak: den här filmen urholkar själen. Jag känner mig död inombords. Tom och ihålig, en skugga av mitt forna jag.

Kanske beror det på de ständiga oblyga produktplaceringarna, som hoppas göra dig sugen på att titta på Idol, käka på Chuck E. Cheese och köpa ett par Beats-hörlurar. Eller kanske är det på grund av den underliga bro-stämningen, komplett med riktigt märkliga vinklar och inzoomningar på tjejer i shorts eller bikini. Det kan också ha att göra med att filmens karaktärer bjuder på lika mycket personlighet och charm som en blöt tubsocka.

Men är det inte roligt för barnen då?
Nej. Det är inte roligt alls. Inte ens fjant-/cringe-/knasroligt, förutom någon liten gnagarbajsklutt skämtas och skojas det förbluffande lite. Istället känns hela filmen som en enda lång transportsträcka mellan olika halvdana musiknummer, som är så bleka att de inte lär fastna i någon unges huvud. Visst, heliumversionen av ”Uptown Funk” kanske kommer spelas på ett par lågstadiediskon bara för att den existerar, men större plats än så kommer Alvin och Gänget inte få i kidsens hjärtan.

Är du ändå nyfiken? Se trailern och småfnissa när Theodore (jordekorren med grön tröja) fiser på en ostboll så den rullar iväg en liten bit. Då har du sett det allra roligaste filmen har att bjuda på, men har fortfarande din själ i behåll.