American Assassin

Titel American Assassin (2017)
Längd 111min

Efter att Mitch Rapp (Dylan O´Brien) förlorat sin flickvän i en terroristattack ger han sig ut på jakt efter hämnd. Under sin jakt rekryteras han till CIAs black operations av biträdande direktören Irene Kennedy (Sanaa Lathan). Han sätts i träning hos den hårdhudade veteranen Stan Hurley (Michael Keaton) och tillsammans kommer de att utreda en våg av uppenbarligen slumpmässiga attacker på militära och civila mål. När de upptäcker ett mönster i attackerna inleds ett världsomspännande uppdrag för att stoppa en mystisk agent från att starta ett världskrig i Mellanöstern. I denna actionfyllda thriller ser vi Dylan O´Brien från The Maze Runner och Oscarsnominerade Michael Keaton i huvudrollerna.

När jag satt inne i biosalongen och tittade på American Assassin, kom jag och tänka på spion filmerna från de sena 90-talet, men framför allt tidiga 2000-talet. Den unga nya soldatkillen som vill ha revansch för något personligt inträffade honom. Du har den äldre mentorn som har ett personligt förflutet med den onda skurken, och en tjej som ser snygg ut men som döljer mer hemligheter. Som ni kanske märker är detta en sådan typ av spionfilm eller ja action/thriller. Den gör inget nytt med genren eller materialet. Den funkar som en matiné film, men inte mycket mer.

Den största bristen ligger i manuset. Kanske inte så förvånande. Då de försökt göra en adaption på dessa böckerna sedan 2012. Så folk har kommit och gått sedan dess, och det gör så att flera personer står för både manus och story. Lyckligtvis så är filmen inte en enda röra/soppa, vilket oftast är resultatet med så många manuspersoner. Det är bara det att filmen är väldigt standard.

Jag hade kunnat uppskatta filmen mer, om den inte tog sig själv på så stort allvar. Den börjar lite åt det underhållande spion hållet. Men försvinner snabbt in i seriösa territorium, och tror den vill säga något viktigt om dagens terrorism. Men när man i själva verket bara vill ha en underhållande tid.

Vad som dock gör filmen är Dylan O’Brien och Michael Keaton. Även ifall Maze Runner filmerna inte har fallit mig i smaken helt, så har Dylan O’Brien imponerat i de filmerna. Här visar han också sina talanger som den unga skådespelare han är, och han är duktig. Han behöver bara hitta och få det rätta manuset och den rätta rollen. Michael Keaton säger sig själv. Han har en fantastisk scen där han går galen, och det är sådant underbart som bara Keaton kan framkalla. Taylor Kitsch som skurken är inte så värst minnesvärd. Han dyker upp då och då, när det passar mer eller mindre. Hans motivering till varför han gör som han gör är heller inte riktigt övertygande. Vem som helst hade kunnat spela denna rollen.

Actionscenerna är helt okej. De är precis som filmen ganska så standard. Men jag är glad att det aldrig blev för skakigt eller att de gick in på närbilder. Men som en actionfilm känns det som den behövde något mer unikt för att sticka ut från mängden, vilket den tyvärr inte hade.

I sin helhet är det en fullt fungerande film för sin genre. Den levererar det den utlovar från både handling och trailer. Men den sticker aldrig ut och gör något unikt eller speciellt, som man kanske hade hoppats på. Största bristen är manuset, då filmen tar sig själv på större allvar än vad den borde göra. Skurken är inte särskilt ihågkommen, och actionscenerna är helt okej. Vad som räddar filmen är Dylan O’Brien och Michael Keaton. Där Keaton såklart är höjdpunkten. Funkar utmärkt som matiné, men inget som är värt fullt pris en fredagskväll.