American Made

Titel American Made (2017)
Längd 115min

I Universal Pictures AMERICAN MADE återförenas Tom Cruise med Edge of Tomorrow-regissören Doug Liman. Filmen är ett internationellt äventyr baserat på den osannolika (men sanna) berättelsen om Barry Seal, en livsnjutande pilot som oväntat rekryteras av CIA för att leda en av de största hemliga operationerna i USA:s historia.

American Made är en film som har gjorts förr. Den typiska anti-hero berättelsen, som utspelar sig på 80-talet när drogerna var som störst. Det är The Infiltrator, War Dogs, Gold. Alla filmer baserade på en sann historia där huvudpersonen gör något olagligt (inte Gold) för en massvis med pengar, för att senare bli av med allt. Dock måste jag medge att de filmerna ändå har en viss underhållningsvärde till sig. Något som American Made också har.

Detta tack vare ett bra regi från Doug Liman, som också gjorde Edge of Tomorow även den med Tom Cruise. Den har en rapp klippning till sig, och de märks de vill få en viss mix mellan 70 & 80-tals känsla genom hela filmens gång. Framför allt i sin klippning och berättande. Detta var såklart höjdpunkten för mig, då filmen fick lite av sin egna stil på det sättet. Jag kan dock se folk antingen bli irriterade eller inte gilla denna stilen alls i filmen. För mig så hjälpte det och stärkte filmen till det positiva.

Däremot är det berättandet vi har sett och hört förr. Filmen gör inget speciellt nytt heller med innehållet. Ungefär 15-20 minuter in i filmen, får vi se att allting är en tillbakablick där Tom Cruise dokumentärer allting som hänt framför en videokamera. Detta är också det klassiska knepet att berätta en sådan här historia. Genom att ha huvudpersonen prata och allt vi ser är en flashback.

Filmen håller dock en underhållande ton genom allting, och faktum är så kan det nästan bli kallad för en svart komedi. Där är en del skämt som jag skrattade åt. Vilket visar att de gillar att ha skoj trots en allvarlig situation. Jag gillade även att se Tom Cruise i denna typen av roll, något vi inte sett honom göra på ett tag. Han överskuggar heller inte hela filmen där allting känns som det är han som drar i spakarna och är i centrum.

Actionscenerna var även välgjorda, och jag är nästan säker på att Tom Cruise gjorde nästan alla stunts i den som involverade flygningen av planet. Musiken var även trevlig att lyssna på.

I sin helhet är American Made en underhållande film som håller tempot igång trots sina 2 timmar. Den har en härlig stil till sig som hjälper filmen att kännas lite annorlunda från de andra filmerna i samma genre. Däremot så är det en berättelse vi sett förr och gjord förr. I den bemärkelsen så gör filmen inget direkt nytt, och tyvärr så blir det ett stort nedslag för filmen. Men med en härlig insats av Tom Cruise, bra actionscener och en film som vet hur man har skoj trots en allvarlig situation, så satt jag och njöt väldigt stora delar av denna filmen. Sevärd mest för stilen och underhållningen.