Annabelle 2: Creation

Titel Annabelle 2: Creation (Annabelle: Creation) (2017)
Längd 109min

Annabelle är tillbaka! Flera år efter den tragiska döden av deras lilla flicka, öppnar en dockmakare och hans fru upp sitt hem för en nunna och ett par flickor från ett barnhem. Men snart blir de måltavlan för dockmakarens besatta skapelse, Annabelle. Svenske David F. Sandberg, som stod bakom förra årets stora skräcksuccé Lights Out, är tillbaka som regissör även för denna filmen.

Uppföljaren till Annabelle har anlänt, som i sin tur är en prequel till första Annabelle filmen, som i sin tur också var en prequel. Försök att inte bli förvirrade av den meningen. Som tur är är filmen inte så komplicerad att följa. Faktum är så behöver man inte se första Annabelle filmen för att förstå denna. Det enda som kopplar filmerna samman är de sista 5 minuterna, som vissa i publiken verkade förvirrade över. I det sammanhanget påminner filmen en del om Ouija: Origin of Evil. Där uppföljaren är en prequel och lyckas vara mycket bättre än sin föregångare.

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte tycker filmen är så pass bra som många kritiker eller majoriteten av tittare verka vilja ha den till. För mig är det en bra skräckfilm, men ingen perfekt film. Den följer en del klassiska skräckklichéer, och slutet framför allt pågår allt för länge. Även många planteringar blir uppenbara som man vet kommer dyka upp i senare skede. James Wan brukar också använda sig utav denna struktur. Men han vet hur man bättre hanterar upplägget, något som jag känner David F. Sandberg har, men är inte riktigt där ännu.

Vad som höll mig intresserad genom hela filmens gång var karaktärerna, som för en gång skull inte var bortkastade karaktärer som bara är där för att dö. Här brydde jag mig, och filmen lyckas bygga upp en någorlunda bra karaktärsdrag för huvudpersonerna. Tillräckligt för att vi som tittare ska investera oss och bli intresserade.

Filmen hade också hyfsad bra skräckelement i sig. Det var inte enbart billiga jump-scares som filmen använde sig av. David F. Sandberg bygger upp en hyfsad stämning genom filmens gång, och får till det på sina ställen att skapa en bra skräckkänsla. Där kanske är någon bakom dig, eller där gick precis förbi någon i korridoren, eller en simpel pappersbit som rullar innanför dörren medan en skugga synts till.

Handlingen i sig är nog inte filmens starkaste sida. Den är mer eller mindre där för att bygga upp skräckstämningen och de olika skräckelementen som dyker upp i senare skede i filmen. Där är flera gånger då personerna bevittnar de övernaturliga sakerna i huset, men stannar kvar ändå. De säger de har ingenstans att gå, men jag köper mer att Perron familjen är fattiga i första Conjuring filmen, än dessa föräldralösa barnen och nunnan inte har någon annanstans att vara. Ta in vid ett kloster, kyrka, en annan familj som tar in föräldralösa barn?

På tal om Conjuring, så är det nog ingen större nyhet att de nu har skapat sitt egna lilla Conjuring universum. I denna filmen är där en tease av nunnan från The Conjuring 2, samt en extra scen efter eftertexterna som visar nunnan igen. Som uppenbart är reklam inför deras nästa film ”The Nun”. Men detta är något jag sa redan efter första Conjuring filmen kom ut, att de kan skapa ett universum på dessa filmerna. En där Warren paret utreder ett nytt fall i varje ny Conjuring film, samt spin-off filmer på de olika sakerna Warren paret har i sin källare.

I sin helhet är Annabelle: Creation ett steg uppåt från förra filmen, ett rejält kliv uppåt. Även ifall det inte är en perfekt skräckfilm i mina ögon, så lyckas den fortfarande skapa intressanta karaktärer som höll mig intresserad under filmens gång. Även en del av skräckelementen i filmen funkade bra, och David F. Sandberg börjar få kläm på sina skräckfilmer känns det som. Filmen är inte perfekt. Slutet pågår lite för länge, och en del av filmen bygger på en del planteringar som var förutsägbara, samt setups som kommer ha betydelse senare. Men som taglinen säger. En prequel till en prequel som lyckas vara så här bra? Det är ett stort plus i min bok.