Ant-man

Titel Ant-man (2015)
Längd 117min

Marvel Studios introducerar den nyaste medlemmen i the Avengers: Marvels Ant-Man. Scott Lang får möjligheten att krympa i storlek och samtidigt öka i styrka, och måste tillsammans med Dr. Hank Pym skydda hemligheten bakom tekniken i det här actionfyllda äventyret!

Med alla filmer som Marvel spottat ur sig på senare år, med alla olika karaktärer o.sv. ställer man sig såklart frågan: Hur länge kan de hålla på i samma kvalitet? Hur många fler hjältar klarar vi av och vill ha? Tydligen minst en till i alla fall.

Jag vet inte hur det började, mitt intresse för superhjälte-genren och framför allt Marvels hjältar (åtminstone den delen av dem som idag ägs av Disney). Förmodligen var det sambons intresse för denna genre som påverkade mig, jag misstänker att han ville ha sällskap till någon av filmerna på bio eller tyckte att det var skandal att jag inte sett t.ex. Iron Man (att jag inte sett Aramgeddon när vi träffades ska vi inte tala om hur det bemöttes…)

Men riktigt fast blev jag nog inte förrän jag såg Thor första gången och fick min första kändis-crush sedan jag var liten och var dökär i Zac Hanson och senare Scott Robinson i pojkbandet Five. I alla fall, tillbaka till ämnet. Nu är jag som sagt fast i denna genre, helt frivilligt, och då alltså även i filmer där jag inte kan se röken av min favoritgud. Vad som håller mig kvar är svårt att säga. Varför gillar man kallt vatten när man är törstig? Varför är solsken mot huden trevligt? Varför blir man glad av att träffa sina vänner?

Marvels filmer är så välgjorda och med precis rätt proportioner action/humor/drama/spänning/twists and turns att det inte går att inte gilla det. Många idag försöker sitt allra bästa för att göra ascoola filmer, men ibland faller de just på hur hårt de försöker, det skiner liksom igenom i hela filmen och blir krystat eller osannolikt.

Men en dräkt som kan få en man att krympa till en storlek där han kan rida på en myra känns inte osannolikt. Inte när Marvel berättar det för mig. Och jag ser redan nu fram emot en uppföljare eller att få se Myrmannen (fy vilket snyggt språk vi har i Sverige…) i någon annan Marvel-film, där han inte behöver presenteras utan vi kan få lite mer fart och action redan från början och får se vad han verkligen går för.