Klassiker: Apollo 13

Titel Apollo 13 (1995)
Längd 140min

Det har gått mindre än ett år sedan den första människan gick på månen. För den amrikanska befolkningen betyder Apollo 13 bara ännu en rutinresa i rymden - tills dessa ord hörs från rymden: "Houston, we have a problem". Astronauterna Jim Lovell, Fred Haise och Jack Swigert är strandade i rymden. I ett skadat rymdskepp, 33 000 mil från jorden, för de en desperat kamp för att överleva. I kontrollrummet på jorden kämpar astronauten Ken Mattingly, flygledaren Gene Kranz och deras heroiska team emot tiden, mot alla odds, för att få hem dem.

Den 13:e april 1970 så förenades en hel värld för att hålla sig uppdaterad om Apollo 13:s besättning, då man satt som klistrade och vid radioapparater för att höra om det senaste nytt gällande besättning ombord Apollo 13. Vad som skulle vara ett rutin uppdrag blev ett världsomspännande drama om besättningen skulle återvända hem eller ej.

När filmen kom ut 1995 så var jag på tok för liten för att vilja se den och för att uppskatta filmen, men vart eftersom man blir äldre så ökar chansen att någon av våra kanaler ska visa filmen under någon av veckans alla kvällar.

Idag när jag tittar på filmen så är det med mycket mer ivrig ögon än dom jag hade under min uppväxt, men vem kan låta bli en blad-vändare/nagelbitar film som den här? Många har en åsikt om Tom Hanks och relativt kort efter att jag hade sätt Apollo 13 så såg jag även Forrest Gump med honom och efter det så har jag varit fast när det gäller Hanks filmer och idag är det inte många filmer med honom som jag har missat.

En annan trevligt namn och ungt ansiktet är Gary Sinise som en av dom som är kvar på jorden som ska försöka komma på hur Apollo 13 ska komma hem igen med endast det materialet som finns ombord på farkosten. Genom hela filmen så ges det utrymme för karaktärerna och jag känner hur jag känner mig mer och mer uppskruvad och när det blir reklam på kanalen som man tittar på så är jag nära att skicka fjärrkontrollen ut genom fönstret. Kevin Bacon har alltid varit en skådespelare som jag inte riktigt vetat vart jag ska placera honom, men trots att han har något som jag inte kan sätta fingret på så spelar han fortfarande en grymt bra roll.