Apornas planet: Striden

Titel Apornas planet: Striden (War for the Planet of the Apes) (2017)
Längd 140min

De hyllade storfilmerna om Apornas Planet är nu tillbaka med nya APORNAS PLANET: STRIDEN och nu tvingas Caesar och hans apor in i en dödlig konflikt med en mänsklig armé ledd av en hänsynslös överste. Efter att aporna genomlidit fruktansvärda förluster brottas Caesar med sina mörka instinkter och påbörjar sin jakt på hämnd. När de till slut möts öga mot öga, kämpar Caesar och översten i en storslagen strid som kan avgöra ödet för båda arterna och planetens framtid… I regi av Matt Reeves som även regisserade ”Apornas Planet: Uppgörelsen” och i rollerna ser vi Woody Harrelson, Judy Greer, Andy Serkis m fl.

Den tredje och sista filmen i den nya Apornas Planet rebooten är här. Jag ska vara ärlig, och säga att dessa filmerna verkligen har överraskat mig. Inte trodde jag att en ny reboot på Apornas Planet skulle bli en av millenniets bästa trilogier. Speciellt inte efter Tim Burtons remake år 2001. Men jag måste säga att War for the Planet of the Apes är en värdig avslutning på denna mycket bra trilogi, och jag skulle nog vilja gå så långt och säga detta är den bästa utav alla tre.

Gå inte in och tro er värsta kriget i filmen, som trailern annonserar den till att vara. Filmen är mycket mer dramatisk på den fronten, och skulle nog vilja påstå det är mer av ett slag än ett krig. Men det betyder inte att filmen är sämre för det. Det blir den motsatta effekten. Dramat filmen har är väldigt bra spelat. Att filmen låter där vara långa scener utan dialoger, och bara låta aporna agera mot varandra med ytters få dialoger. Det är en risk i dagens mainstream filmer, framför allt i en ”sommar blockbuster”. Men filmen lyckas verkligen leverera det, och jag tror de flesta kommer finna denna omväxlingen positiv.

Andy Serkis lyckas porträtta Caesar med bravur ännu en gång. För varje film visar han vilken talang han är, och han säljer varje känsla som Caesar till tittaren. Jag vet inte hur det fungerar med en Oscar statyett, men för mig är Andy Serkis lika mycket skådespelare i denna som vilken annan detta året. Woody Harrelson som skurken fungerar utmärkt. Han är inte med så mycket som man kan tro, men han är med tillräckligt för att göra ett intryck och ändå få fram någon form av känsla. Sättet hans karaktär möter sitt öde var helt perfekt. Sedan har du Steve Zahn som Bad Ape. Detta kunde gått åt helvete. Det kunde varit Jar Jar Binks nivå på detta, men filmen tar den risken och gör ännu en bra grej. Han tillför lite komedi, men inte den typiska rulla med ögonen komedin. Utan perfekt nermald komedi som inte tar över dramat filmen är.

Actionscenerna är fantastiska och ljudet likaså. Det går väl också att säga att de visuella effekterna på aporna är helt jäkla magnifika. Jag trodde att det var äkta riktiga apor framför kameran. Tekniken har verkligen kommit en lång väg. När jag sitter här i skrivande stund och ska försöka komma på något negativt har jag väldigt svårt för det. Men jag vet om att jag ändå inte vill kalla det för ett mästerverk. Det är en fantastisk film och ett ännu bättre avslut på en otroligt bra trilogi. Kanske med åren kommer jag se detta som ett mästerverk, men det gör jag inte nu. Trots att jag inte riktigt finner några brister med filmen i det stora hela.

I sin helhet är War for the Planet of the Apes ett värdigt avslut på dessa filmerna. Den tar en mer dramatisk sida än vad trailern visar, och det är inget officiellt krig mer än ett slag. Men detta är mot filmens fördelar. Den dramatiska sidan filmen har är mer uppskattad. Vi får en mer närvaro och känsla för aporna i denna. De bästa scenerna är de tystlåtna scenerna med aporna som inte säger något eller kommunicerar med sina händer. Mycket tack vare de fantastiska visuella effekterna som också hjälper. Aporna ser ut som äkta apor. En bra skurk hjälper också, och Woody Harrelson gör en bra sådan. Som vi också förstår vars motiv kommer ifrån.Avslutet på en trilogi är en värdig sådan, och den bästa av de alla.