Klassiker: År 2001 – Ett rymdäventyr

Titel År 2001 – Ett rymdäventyr (2001: A Space Odyssey) (1968)
Längd 160min

Stanley Kubricks bländande Oscar®vinnande verk är ett fängslande drama om kampen mellan människa och maskin tillika en oerhört vacker sammansmältning av musik och bild. Kubrick (som skrev manuset tillsammans med Arthur C. Clarke) tar oss först till vårt förhistoriska ap-ursprung för att sedan hoppa fram i tiden och vi landar ett millennium senare (med ett av historiens mest anmärkningsvärda tidsklipp) i en koloniserad rymd. Det hela avslutas med att astronaut Bowman (Keir Dullea) sveps in i aldrig tidigare besökta delar av rymden, kanske till och med in i evigheten. “Open the pod bay doors, HAL.” och låt oss påbörja en resa vi aldrig tidigare upplevt.

En sak är säker, ”År 2001 – Ett rymdäventyr” är en av de filmer som har lämnat ett oerhört stort arv efter sig och redan innan jag sätter igång filmen för första gången så vet jag att man refererar till filmen i till exempel ”Kung Fury” och ”Open the door”-dialogen som Fury har med sin bils superdator ”The Hoff 9000” (bara där så har man slängt in en honnör till filmen) som är i princip detsamma som i den ordinarie filmen. Sen så kan jag ju även passa på att nämna Richard Strauss ”Also sprach Zarathustra” som används som intro i filmen och även fast musikstycket må vara äldre än själva filmen så har den nog med all säkerhet filmen att tacka för dess popularitet idag.

När man väl tar sig an en klassiker av denna magnitud så är det ju inte utan att man är medveten om att detta är en klassiker som många anser vara grunden till den typ av Science Fiction som skapas och produceras idag. Och även om jag har en del svårigheter att ta mig till introt eller om det helt enkelt handlar om smak, så är det trots allt en oerhört smart, vacker men framför allt bra film. Tittar man lite närmare på det visuella så måste jag säga att det känns som att filmen faktiskt än idag skulle kunna fungera som någon slags referenspunkt vad gäller just hur man bygger upp miljöer som är så pass estetiska och bara helt enkelt underbart vackra att titta på.

Tar man och ser förbi att det är en klassiker, att det är Kubrick som har regisserat och det faktum att det är en av byggstenar som dagens Sci-Fi byggs på så är det en rätt och slätt en ruggig film, som på något konstigt nog aldrig kommer att bli inaktuell då utvecklingen av teknologin bara försätter i en rasande fart. Ett intressant observation genom filmen är att man redan på den tiden använde sig av produkt placering, sen så må den kanske inte varit lika utarbetad och inneburit de summor och avtal det handlar om idag, men fortfarande intressant att se och lite roligt är att se att det flesta av märkena/tillverkarna existerar än idag.