Klassiker: Aristocats

Titel Aristocats (The AristoCats) (1970)
Längd 78min

Alla vill ju vara katt! Disneys oförglömliga klassiker Aristocats svänger som aldrig förr! I hjärtat av Paris testamenterar en vänlig men virrig gammal miljonärska allt hon äger till sin tjusiga katt Duchess och hennes tre kattungar. Det gör hennes girige betjänt grön av avund, och efter att han försökt sig på den ultimata “kattnappningen”, blir det upp till den coola vildkatten Thomas O’Malley och hans gäng med jazzkatter att komma till undsättning. Den här tidlösa klassikern är tillbaka med stort hjärta, humor och helt oemotståndlig musik – katten vad bra!

En sak som jag kommer och tänka på efter att man har hållit på ett par år med att recensera film är att varje gång Disney ger ut en av sina älskade favoriter på Blu-ray så sitter man efter åt och funderar på vad nästa titel blir och om det finns titlar kvar att släppa på nytt, och visst finns det titlar allt att släppa. Den här gången så är det bland annat dags för en klassiker som det verkligen var evigheter sedan jag sist såg den, ja det var så länge sedan att jag totalt glömt bort den här underbara filmen.

Likt alla tidigare gånger som jag har fått ynnesten att få återuppleva min barndom så brukar jag allt som oftast tycka att jag kommer ihåg hela filmen i fråga, eller i alla fall i stora drag, men den här gången så var endast dess soundtrack som kom till mig när jag försökte tänka på filmen. Men så fort som filmen sätts igång och berättelsen sätter igång så kommer minnena en efter en och knackar på och vill vara med under tiden som filmen spelas. När en sisådär 75 minuter har flugit förbi så är jag införstådd med varför jag inte kommer ihåg överdrivet mycket av filmen sen jag såg den som liten, även fast den är helt klart godkänd så har den kanske inte riktigt det som krävs av den för att bli en fulländad Disney klassiker, men är trots allt ett charmig liten historia som ändå är ett ”måste” i samlingen, om inte annat för att den trots allt är en Disney klassiker som gör sig otroligt väl i filmhyllan tillsammans med andra klassiker.

Även fast jag gillar den tecknarstil man har använt sig och den finns sköna bi-karaktärer så är det inte tillräckligt när det annars känns en aningens konstlat och som att produktionsteamet inte tog sig tiden att vidareutveckla och göra filmen deras/personlig utan att man endast tog emot direktiv om hur filmen skulle skapas och följde dem blint. Tittar man närmare på själva utgåvan och dess extramaterial så måste jag passa på och ge Disney beröm för att ha lagt till en av sina klassiska kortfilmer (ni vet dom där man ser karaktärernas huvuden framför en blå eller röd skärm) med ingen mindre än Figaro (katten från Pinocchio).