As Above, So Below

Titel As Above, So Below (2014)
Längd 93min

Flera kilometer av slingrande katakomber ligger under Paris gator, platsen för den eviga vilan för otaliga själar. När en grupp upptäcktsresande beger sig ner i den outforskade labyrinten av ben avslöjar de den mörka hemlighet som döljs i de dödas stad. En resa in i galenskap och skräck, såväl ovan jord som under jord, med djupdykningar ner i människans psyke för att avslöja de personliga demoner som hemsöker oss.

Likväl som det finns favoritgenres så finns det genres som man inte är lika förtjust i så är det i allra högsta grad när det gäller allt som kommer är ens antydan till skräckrelaterat, för vad är vitsen med att titta på något som antingen inte är ett dugg skrämmande eller när det väl är det så är det så pass billiga tekniker man använder att skrämma att man blir bara förbannad.

Men när jag fick reda på att det var lite matiné äventyr á la Indiana Jones eller för den delen National Treasure, ja då blev jag ju klart nyfiken, då den typen av filmen ändå känns så där härligt mysiga och på något sätt som den kanske mest ultimata filmgenren. Nog pratat om det, som vanligt med skräckisar så använder man sig av skådespelare som inte är vidare kända till den större publiken och det kan faktiskt vara till en fördel här då man inte låter eventuell fördomar att spela in och det är faktiskt en trevlig upplevelse dels att få se helt nya ansikten som man inte känner igen men även se vad det går för.

Stundtals så sitter jag självfallet och är så där lite lagom på spänn och inväntar vad som händer, och stundtals så känns det så oerhört uppenbart vad som kommer hända och en del gånger så är fallet ej så, vilket tillsammans med att själva storyn i sig är spännande faktiskt drar hem ett godkänt som betyg.