Atomic Blonde

Titel Atomic Blonde (2017)
Längd 115min

Oscar®vinnaren Charlize Theron avfyrar i sommar ATOMIC BLONDE, en halsbrytande actionthriller som följer MI6:s dödligaste torped genom en tickande bomb till stad, med en sjudande revolution och dubbelspelande horder av förrädare. Kronjuvelen hos den brittiska underrättelsetjänsten MI6, Agent Lorraine Broughton (Theron) är lika delar spioneri, sensualitet och skoningslöshet, benägen att använda alla sina förmågor för att överleva hennes omöjliga uppdrag. Skickad ensam till Berlin för att få med sig ovärderliga handlingar ut ur den instabila staden, slår hon sig ihop med den lokala avdelningschefen David Percival (James McAvoy) för att navigera sig genom ett spel på liv och död bland spioner. ATOMIC BLONDE är en brännhet mix av elegant action, dunkel sensualitet och mästerlig stil, regisserad av David Leitch (John Wick, kommande Deadpool 2). I övriga roller ser vi John Goodman, Til Schweiger, Eddie Marsan, Sofia Boutella samt Toby Jones, och filmen är baserad på Oni Press serieroman “The Coldest City” av Antony Johnston och illustratören Sam Hart. Kurt Johnstad (300) har skrivit manuset.

Atomic Blonde kan nog beskrivas bäst som en vild utekväll. Medan du tittar på den är det underhållning på hög nivå, visuellt snygg, fantastiska actionscener, helt okej humor och härlig 80-tals pop musik. Man får en energikick och är med för filmens resa, och njuter hela kvällen. Men det är så fort du vaknar nästa dag och börjar undra vad som egentligen hände. Atomic Blonde är ett perfekt exempel på termen ”style over substance”.

David Leitch som tidigare regisserade John Wick med sin vän Chad Stahelski gör sin första solofilm här i regissörsstolen, och lyckas väldigt väl. Han vet hur man ska få riktigt bra actionscener som verkligen levererar, och detta är Atomic Blondes starkaste sida. Ingen skakig kamera, inga närbilder. Utan här är det precis som i John Wick filmen, vi får snygga och fräcka actionscener som blir höjdpunkten av allting. Där är en fantastisk scen som går 15 minuter utan någon som helst klippning som är en enda lång actionscen där Charlize Theron slåss mot ett gäng personer, för att senare hamna i en biljakt scen. Helt klart bästa scenen i hela filmen.

Den har också lite utav den här hårdrocks punk/pop känslan till sig i sitt visuellt berättande. Vilket gör att filmen får en härlig ton över sig. Med tanke på att den utspelar sig på 80-talet, känns det då också passande. Även musiken kommer in och spelar en viktig roll i filmen, något som verkar ha blivit en grej sedan Guardians of the Galaxy. Fast Baby Driver är nog den film som bemästrat det bäst. Men det tar inte bort faktumet att den är snygg att kolla på, och det visuella hjälper även actionscenerna till det bättre. Som jag skrev tidigare, det är som en energikick man får.

Skådespelarna sköter sig bra, men den som sticker ut och är bäst är helt klart James McAvoy. Han bevisar ännu en gång att han kan vara i en dålig film, ett mästerverk och ändå vara den som stjäl showen. Charlize Theron spelar mer åt den känslokalla karaktären, som inte riktigt har några känslor. Jag förstår det är karaktären och att hon ska vara så, men jag har sett för många filmer där huvudpersonen ska vara sådan, och det blir lite tråkigt att följa hela tiden en ganska så kall och humorlös karaktär som är lite deppig. Även ifall det är i hennes natur. Alla andra är vad du förväntar sig från dem. Hade gärna önskat att Sofia Boutella fått en något större och mer välskriven roll.

Problemet med filmen är just handlingen. Den blir alldeles för komplex och förvirrande för sitt eget bästa. John Wick hade en simpel handling man kunde förstå. Hunden dör, och John Wick vill hämnas. Enkelt, kanske för simpelt kan man tänka, men det behövdes inte mer. Ser man filmen förstår man också vilken betydelse hunden har för John Wick. Men här blir det väldigt rörigt att följa. Lorraine (Charlize Theron) ska hämta några papper, men sedan blir allt mer komplex, några som man tror är goda är onda, någon är en dubbelagent, en person som kan listan i huvudet måste över till väst Berlin, Sofia Boutella vet något som hon inte borde veta. Samtidigt som allting är i ett förhörsrum och blir berättad som en flashback. Till slut blev det för många olika handlingar som var för komplexa för filmens bästa, att jag faktiskt inte brydde mig längre om vad som försiggick i handlingen. Utan ville bara vidare till nästa actionscen. Vilket aldrig är ett bra tecken.

I sin helhet lyckas Atomic Blonde underhålla och får med en på en högdriven energiresa som pumpar ut härlig 80-tals pop/punk känsla. Det är dock väldigt synd att handlingen inte är särskilt bra och allt för oengagerande och komplex för att få en investerad. Detta gör så att även karaktärerna får lite av smällen. Men skådespelarna sköter sig bra och det visuella tillsammans med actionscenerna är räddningspunkten för filmen. Det är tillräckligt för att hålla en underhållen under filmens gång. Synd bara att det blev som det blev med handlingen, detta hade kunnat varit en av årets bättre.