Austenland

Titel Austenland (2013)
Längd 97min

Jane Hayes (Keri Russell) är besatt av Jane Austens berättelser, vilket komplicerar hennes kärleksliv. Fast besluten att hitta mannen i sitt liv satsar Jane alla sina besparingar på en resa till Austenland – en semesterort på den engelska landsbygden med Austen-tema, där hon till slut får svårt att skilja på fantasi och verklighet.

Jag måste erkänna att jag, vad jag minns, varken läst en bok av Jane Austen eller sett någon film baserad på dem så jag visste inte riktigt hur bra jag skulle hänga med i filmen, om den skulle vara väldigt detaljrik eller dylikt. Som tur är visade det sig att det duger bra att ha ett ungefärligt hum om den tidseran och genren så följer man med lätthet med. Det handlar om gentlemän, fina klänningar, klasskillnader och såklart romanser.

Filmen i sig är en mysig feelgood-film som har sina riktigt härliga stunder och sköna karaktärer. Jag är en sån där som ofta sitter och försöker komma på vad som kommer hända i slutet, vem som kommer bli kär i vem eller om filmen tänker bjuda på någon tvist och blir därför sällan överraskad av alltför uppenbara twister och istället uttråkad om allt bara följer i de förutsägbara spåren. Denna film bjöd på lite både och, vissa delar kunde jag gissa mig till, men lite twister här och där var jag inte beredd på = nöjd filmtittare denna gång.

Sedan har jag allmänt svårt för Jennifer Coolidge (eller Stifler’s mom, som hon kanske är mer känd som) och hennes alltid överdrivna karaktärer, men i hennes försvar kan jag säga att i det här fallet kändes det mer äkta, att karaktären var skriven sån från början och inte blev så på grund av Coolidges agerande, vilket gör att det ändå känns helt okej.

Kort och gott är det en mysig romantisk och rolig film som passar väldigt bra under kategorin feelgod och kan avnjutas i princip närsomhelst och i vilket sällskap som helst.