Avengers: Age of Ultron

Titel Avengers: Age of Ultron (2015)
Längd 141min

När Tony Stark försöker starta ett fredsbevarande program går det snett. Jordens framtid är hotad och Iron Man, Captain America, Thor, Hulk, Black Widow samt Hawkeye sätts alla nu på prov. När den onde Ultron träder fram är det upp till medlemmarna i Avengers att stoppa honom från att sätta sina planer till verket, vilket leder till ett episkt, unikt och världsomspännande äventyr. I rollerna ser vi Scarlett Johansson, Chris Evans, Chris Hemsworth, Robert Downey Jr, Mark Ruffalo, Jeremy Renner och Samuel L. Jackson. James Spader är Ultron och två nya karaktärer gör entré: Scarlet Witch (Elisabeth Olsen) och Quicksilver (Aaron Taylor-Johnson) vilka bägge besitter enorma krafter.

Det känns svårt att recesera film en sådan här dag. Det känns på något sätt fel att fokusera på något annat än de tragiska händelserna som vi får in mer och mer information om under dagen. Jag pratar såklart om de hemska terrordåd som skakade Paris igår kväll. Och hur ska jag kunna hylla eller dissa något så trivialt och i det stora obetydligt som en Hollywood-film i skuggan av vad som hänt och tankarna kring vart vår värld är på väg?

Å andra sidan är det kanske en bra utgångspunkt? Vi här i Sverige har länge levt otroligt skyddade och i fred och alla de hot vi får se på film, där någon hjälte sedan ska komma och rädda världen, är just på låtsas och jag tror det kan vara svårt att sätta sig in i känslan eftersom de flesta av oss aldrig upplevt något liknande.

I alla fall, Age of Ultron handlar precis som sin föregångare om den brokiga skaran hjältar som S.H.I.E.L.D satt ihop och deras kamp mot onda krafter. Skillnaden är att denna gång är inte fienden enbart fysisk, han är dessutom databaserad och har därmed en oerhörd makt och kraft som kan vara svår att slå.

Jag har funderat på om jag gillar denna film bättre eller sämre än den första och sanningen att säga så vet jag faktiskt inte, det finns delar som är bättre och delar som är sämre. Till att börja med har jag svårt för filmer som handlar alldeles för mycket om hotet på/med/från internet och allt för digitala kamper, där föredrar jag fysiska fiender som en kan se när de försvinner och åt vilket håll. Å andra sidan är det uppfriskande att de valt att gå ifrån hotet från Asgård i form av Loke, det känns som att den storyn inte håller för mer än de tre filmer där han figurerat redan. På den positiva sidan har de i denna film ökat på det härliga käftandet mellan karaktärerna, speciellt mot Captain America (mer än så säger jag inte för att inte spoila för de som inte sett filmen än), vilket gör att det blir mer levande och uppsluppet mellan de obligatoriska fighterna. Vi får även stifta nya bekantskaper, på båda sidor, vilket dels känns nästintill nödvändigt för att fortsätta föra filmserien framåt, men samtidigt bildar det lite oro att flera av våra favoriter kanske försvinner?

En annan sak, som har lite med den första och senaste punkten att göra, är att vi får se gänget svaga för ovanlighetens skull. Som sagt är det inte lätt att slåss mot en fiende som inte enbart är i fysisk form och kan fly på sätt som inte syns, och detta gör våra hjältar svaga och nästintill hjälplösa. Redan i Iron Man 3 fick vi se en svagare sida av Tony Stark, då mer psykiskt, och nu fortsätter alltså den trenden, men det är gruppen i helhet också som inte längre är så starka som vi är vana att se dem. För att inte avslöja allt för mycket om de nya fienderna slutar jag där, jag ber om ursäkt om det känns rumphugget eller kort, men det sista jag vill är att förstöra en sådan här awesome film för någon. För jo, de negativa sakerna till trots är det en awesome film. Det är ju The Avengers trots allt, hur fel kan det gå?

Den sista frågan nu är bara – vart finns våra Avengers i verkliga livet? Kan någon komma insvepande och rädda oss från terrorn vi upplever?