Avengers: Age of Ultron

Titel Avengers: Age of Ultron (2015)
Längd 141min

När Tony Stark försöker starta ett fredsbevarande program går det snett. Jordens framtid är hotad och Iron Man, Captain America, Thor, Hulk, Black Widow samt Hawkeye sätts alla nu på prov. När den onde Ultron träder fram är det upp till medlemmarna i Avengers att stoppa honom från att sätta sina planer till verket, vilket leder till ett episkt, unikt och världsomspännande äventyr. I rollerna ser vi Scarlett Johansson, Chris Evans, Chris Hemsworth, Robert Downey Jr, Mark Ruffalo, Jeremy Renner och Samuel L. Jackson. James Spader är Ultron och två nya karaktärer gör entré: Scarlet Witch (Elisabeth Olsen) och Quicksilver (Aaron Taylor-Johnson) vilka bägge besitter enorma krafter.

Oj, vart ska jag börja? För tre år sedan satt jag på bion och visste inte riktigt vad jag skulle kunna förvänta mig av en filmen som hade ett så töntigt namn som ”Avengers”, anledningen till att jag ens övervägde att se filmen var att jag visste att Robert Downey Jr:s version/tolkning av Iron Man skulle vara med i filmen, men istället så kom jag ut från biografen med det största leendet på säkerligen år och dagar och tänkte ”Gosh! Vilken film!”.

avengers_age_of_ultron_screenshot_1
Som traditionen bjuder så har Tony Stark passat på att uppdatera sin kollektion

Sen dess har hela tre filmer som bygger på händelserna i Avengers släppts och för det mesta så har det varit tillräckligt tillfredsställande för stunden, för när man väl har fått smakat på vad Marvel Studios har att erbjuda då vill man inte sluta, man vill bara ha mer och mer. Visserligen så funkar sidospåren som släpps för att inte tömma sin enorma kassako på en gång, och även fast det funkar för stunden så är det ändå en viss skillnad vad det gäller kvalité mellan de olika historierna.

avengers_age_of_ultron_screenshot_2
”You don’t want to see me when i’m angry!”

Redan i början av filmen så slänger man i högsta växel och genom en oerhört visuellt slående och mäkta imponerande demonstration av karaktärerna så visar man så väl filmens badguys som publiken att äntligen så är allas favoriter äntligen tillbaka och äntligen så är det samlade tillsammans och visar vad det går för. Mycket att vad en Marvel-film ska innehålla återfinns, oavsett om det är spänna på det digitala musklerna eller om det handlar om att låta karaktärerna slänga käft (eller rent av munhuggas, och dessutom stundtals ganska grovt sådant) med varandra så återfinns alla de väsentliga delar för att få en komplett Marvel-film.

avengers_age_of_ultron_screenshot_3
”Jag hinner först!”

Tittar man mot ”hämnarnas” motstånd så är det i äkta Marvel-manér karaktärer som publiken redan har sätt om man har varit tillräckligt observant och tålmodig. Även fast jag ville veta så lite som möjligt gick innan jag såg filmen så visste jag att det skulle vara en hel del karaktärer i filmen, dels gamla men även en del nya, och det var en sak som jag kom ihåg från föra delen som jag störde mig på, var att det var en hel del karaktärer som skulle samsas om utrymmet i berättelsen och det kändes lättare eller kanske snarare som ett mindre problem den här gången (kanske på grund av att man är van vid detta sen tidigare?)

avengers_age_of_ultron_screenshot_4
En trevlig överraskning är att få se Andy Serkis som ”sig själv” och inte någon CGI-karaktär.

En sak som man införde i ”Thor: The Dark World” var att man låter berättelsen ta del i andra delar av världen än just i USA, delvis så är det på något sätt uppfriskande och roligt att man faktiskt får se att amerikanskproducerade filmer kan spelas in i andra länder, men dessvärre gör det även att det på något lustigt sätt känns nästintill lite fejk att, när man inte ser gula taxibilar eller för den delen andra saker som verkligen berättar att en film utspelar sig i USA. En intressant del med filmen är att man återanvänder delar av signum från en av de äldre av Disneyfilmer och återanvänder på ett snyggt sätt som både är oerhört läcker att se om än lite små creepy, något mer som är udda men kanske inte fullt så creepy är att man faktiskt får se att karaktärerna har mjuka sidor och historia som format och skapat dem till de hårdkokta superhjältarna som utan att blinka tar på sig uppdraget att rädda världen återigen.

© Marvel

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (5 röster, genomsnitt: 3,40 av 5)