Baby Driver

Titel Baby Driver (2017)
Längd 112min

En begåvad flyktbilsförare (Ansel Elgort) tar musiken till hjälp för att bli bäst på det han gör. När han en dag möter kvinnan i hans drömmar (Lily James) ser Baby en chans till en sista flykt, denna gång från sitt liv som kriminell. Men ledaren för ett brottssyndikat (Kevin Spacey) har andra planer för Baby och snart tvingas han, med livet, kärleken och friheten som insats, ta del i en stöt dömd att misslyckas.

Wright har gjort det, han har skapat karaktärer och en identitet i filmen som kommer bli klassiska. Baby Driver står på sina egna ben. Känner inte alla att med musik i öronen blir allt bättre? Det gör Baby, men dock lyssnar han inte alltid av vilja utan för att han måste. Baby spelad av Ansel Elgort är en ung kille med ett olyckligt förflutet, avslöjade i flashback under filmens gång. Vi får tidigt förstå att Ansel har hamnat med fel grupp människor. Men det stoppar inte hans briljans bakom ratten – han tvingas av filmens bad guy Doc spelad av Kevin Spacey att vara ansvarig över flykten efter rånen.

Som han gör med hörlurar med en spellista alla som sett filmen vill ta del av. Denna besatthet av musik härstammar från ett trauma i ung ålder – Baby behöver kontinuerlig musik från sitt sortiment av antika iPods för att ge honom inspiration, adrenalin och takt längs bilvägen medan han drar iväg från polis och alla som försöker komma ikapp honom. Men musiken – han behöver musiken för att få bort bruset då han lider av tinnitus. Han bor med sin fosterpappa Joseph och relationen mellan Baby (Ansel Elgort) och Joseph är en fantastisk och viktig del för filmen och ger oss en förståelse om vart Baby kommer ifrån och bakgrund för hans agerande – dem har en fin relation som gör oss förstå Baby bättre och budskapet om att musik skapar en gemenskap.

Manuset ger honom en tydlig plats, ”Aren’t you mysterious?” Frågar Debora. ”Maybe”, svarar han. Or maybe not. Är perfekt agerat och är så enkelt men välgjort att det blir perfekt. För under filmen blir de flesta av hans ögonblick spännande men simpla. Nästintill samma karaktär vi fått se tidigare, som Ryan O’Neal i ”The Driver” eller Ryan Gosling i ”Drive”, för dem kör i ett existentiellt spår av sin egen utformning, då dem alla tre knappt är en karaktär alls.

Kevin Spacey spetsar filmen med hans tyngd och är perfekt för rollen. Precis som perfekt som Ansel, har äntligen fått visa vad han går för efter att fått biroller i Divergent serien och Förr eller senare exploderar jag. Wright visar hans fulla potential och det är sjukt bra. Det är en rolig och engagerande film, fylld med skarpa repliker och filmens miljö, för att inte tala om musiken som är en egen karaktär i sig.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (2 röster, genomsnitt: 4,50 av 5)