Bad Moms 2

Titel Bad Moms 2 (A Bad Moms Christmas) (2017)
Längd 104min

De tre undervärderade och överbelastade mammorna Amy, Kiki och Carla gör uppror mot julens utmaningar och förväntningar i hopp om att skapa den perfekta ledigheten för sina familjer. Som om det inte vore nog måste de göra allt detta samtidigt som de tar hand om de ultimata semesterfienderna: deras egna mammor.

Första Bad Moms är en film jag inte tänkte mycket på när jag såg den. Den var helt okej och hade några få skratt här och där. Men att vi skulle ha en uppföljare drygt ett år senare, hade jag inte direkt kunnat lista ut. Men här är vi. Bad Moms 2 även kallad ”A Bad Moms Christmas”. Jag kan redan nu säga. Att det kändes på rak arm som et smart drag att göra en julfilm av det. För det var den typen av film, att hade det bara varit en vanlig sommar eller något. Hade filmen bara känts som en kopia av första. Genom att sätta den vid juletid, har man mer att jobba med. Hur har dessa mammorna det under julen? Tyvärr blir det inte lika intressant som man kanske tänker sig. Det är ingen dålig film. Men jag kan inte direkt påstå filmen jobbade med dess fulla potential här.

Filmen sätter sig upp till att dessa mammorna ska göra sin egna jul. De ska inte ta skit från någon, och gör sin egna grej. Men det blir snarare tvärtom. När mammorna väl satt reglerna, så vågar de inte stå upp för sig själva. Och säga emot deras egna mammor, som är på besök under juletiden. Vad hände med allt snack om att ”ta tillbaka julen, göra det vi vill göra, inte ta skit från någon” snacket? Det blir nästan lite plågsamt att se dem inte stå upp för sig själva. Säg emot. Så som vissa av deras egna mammor beter sig, är heller inte okej. Men de bara tar det och gör inget åt det. Okej de gör det, mot tredje akten. När vi måste ha den obligatoriska ”allting är förstört, och alla splittras och är ovänner”. För att senare bli vänner igen. Ja filmen kör det kortet (vilket var väntat).

Det är även otroligt få scener Mila Kunis, Kristen Bell och Kathryn Hahn har tillsammans. I första filmen spenderar de en del tid tillsammans. Här tror jag de har 4-5 scener totalt där de synts i bild samtidigt. Istället blir det deras egna mammor de interagerar med. Vilket inte är lika kul. För jag önska att mammorna till mammorna var roliga. Men det är de typiska stereotypiska karaktärerna man sett flertals gånger förr. Den rika mamman som ska ha allt perfekt och är missnöjd med sin dotter. Den överbeskyddande mamman som inte vill lämna sin dotter. Den tuffa mamman som lever det hårda livet och finns inte riktigt där för sin dotter. Skådespelarna gör det bra. Susan Sarandon är nog den bästa i högen. Men karaktärerna är inte direkt intressanta eller särskilt roliga.

Filmen som julfilm är jag skeptisk till. Då det är en 15års film, och mycket vulgära svordomar i den. Men julkänslan är där, men inte riktigt full ut. Kanske för att den inte är fylld med typiska jullåtar var 5:e minut. Men jag kan inte direkt påstå jag fick den där mysiga julkänslan när jag såg den. Men det tror jag inte var filmskaparnas idé heller.

I sin helhet är Bad Moms 2 ännu en komedi uppföljare som faller ganska platt. Där är få scener som bjuder på skratt. Men det är allt för få, i denna komedi. Att sätta den vid juletid är en smart idé, men fullgör inte dess syfte. Jag vill inte påstå det är en besvikelse, då jag inte gillade första filmen så mycket. Men den var helt okej. Denna är ungefär desamma. Fast jag hade hoppats lite mer på den. För det känns som där är potential här. Men det blev väldigt klyschigt och inte särskilt roligt i det stora hela. Skådespelarna gör fortfarande sina roller som de gjorde i första. Så gillade ni den, kommer ni nog ändå få någon typ av nöje av denna filmen. Personligen finner jag att den inte direkt står ut i mängden. För att bli minnesvärd. Det allra roligaste var scenen som spelas i eftertexterna. Stanna kvar för den godisbiten.