Bambi 2

Titel Bambi 2 (Bambi II)
Längd 75min

Bambi från 1942 är en av Disneys mest välkända och omtyckta Klassiker. I den efterlängtade uppföljaren Bambi 2 gör en av filmhistoriens mest älskade karaktärer en storslagen återkomst och bjuder på en oförglömlig berättelse som trollbinder hela familjen. Följ med Bambi då han återförenas med sin far, Skogens konung, som nu måste ta hand om sin unge son och lära honom allt om livet i skogen. Men i livets oändliga äventyr inser den stolte fadern att det är mycket som han själv har att lära av sin unge son. Stampe, Blomma, Uggla och alla favoritkaraktärer är tillbaka och du får även möta några underbara nya vänner under Bambis återkomst. Tecknad i samma varma stil som Disneys Klassiker och med flera nya förtrollande sånger, är Bambi 2 ett sant mästerverk.

Väl medveten om att de flesta ”Disney 2:or” dessvärre inte är lika bra som ursprunget så var jag en aningen skeptiskt om hur vida Bambi 2 skulle bära eller brista. Men oj, vad fel jag kunde ha! Detta mina damer och herrar är en av de bästa Disney uppföljaren om inte den bästa!

I detta äventyr får vi återigen stifta bekantskap med Bambi, Stampe och Blomman och alla de andra underbara invånarna i skogen. Efter vad som hände i den första filmen så måste skogens koung, Bambis far ta hand om Bambi och se till att han lär sig om alla seder och regler skogen prins måste följa. Då jag personligen inte såg denna film som liten och där av inte hade den inget nostalgiskt värde för mig att se den med svenska tal, utan valde att se den på engelska.

Vilket jag inte ångrar då det visar sig att Patrick Stewart har lånat ut sin röst till Bambis far. En annan sak som fick mig att reagera var de starka och alldeles underbara färgerna som är i filmen och som kommer till rättvisa om man ser filmen i Blu-Ray. Efter att man har sett klart filmen så bjuds man även till härliga små mini-spel som absolut kommer att roa både stora som små.