Klassiker: Bambi

Titel Bambi (1942)
Regi , , , , , ,
Längd 70min

Ett av Walt Disneys allra största mästerverk har fått nytt liv genom en fantastisk digital restaurering. Nu är det dags för en ny generation att få uppleva Disneys klassiska animerade äventyr Bambi, med massor av underbar musik och oemotståndliga karaktärer - Bambi, den storögda hjortkalven och hans busiga kompis Stampe, den blyga skunken Blomma och den kloka vännen Uggla. Bonusmaterialet låter dig bl a följa med på Walt Disneys möten tillsammans med filmteamet, vilket ger en unik inblick i hur den här tidlösa klassikern kom till. Walt Disneys Bambi är en upplevelse som du och din familj aldrig kommer att glömma.

Walt Disney bjuder åter in oss i skogen för att få stifta bekantskap och följa med Bambi, hans busiga kompis Stampe och den blyge skunken Blomma och den kloka Ugglan deras äventyr. Trots att filmen nästan har 70 år på nacken så kan den fortfarande charm publiken och jag kommer på mig själv att sitta och tänka ”Gud, va söt Bambi är!” och smälter hjärtat som åker ner en bit i bröstet.

Det är ganska intressant att se denna film igen då jag såg den sist när den hade nypremiär på bio och vhs runt 1993-1994 och undertecknad var 5-6 år gammal och när jag idag laddar filmen, så är det bara ett fåtal sekvenser som man kommer ihåg, så även fast jag redan har sett filmen för cirka 15 år sen var det en helt ny upplevelse att se filmen igen med tanke på att det visade sig vara väldigt mycket som jag hade glömt bort och det blev nästan att se en film igen fast den här gången i en ”förlängd version”.

Filmen i sig är lika underbar som jag vill minnas den som liten, med dess alla kulörer och fantastiska karaktärer. Lik de flesta andra Disney filmer från denna era så får filmen en att känna sympati för karaktären så fruktansvärt att jag sitter stundtals och det är väldigt nära att börja gråta. Så när som på det lite halvtaskiga svenska ljudspåret (i jämförelse med det engelska) så är denna utgåva delikat och en ögonsten utan dess like i filmhyllan.