Batman v Superman: Dawn of Justice

Titel Batman v Superman: Dawn of Justice (2016)
Längd 153min

Av regissören Zack Snyder kommer nu BATMAN v SUPERMAN: DAWN OF JUSTICE. Oscar®belönade Ben Affleck spelar Batman/Bruce Wayne och Henry Cavill Superman/Clark Kent när superhjältarna för första gången möts på bioduken. Av rädsla för vad en gudalik superhjältes ohämmade krafter kan leda till tar sig Gothams egen brottsbekämpare an Metropolis högaktade hjälte. Samtidigt frågar sig världen vilken hjälte de faktiskt behöver, för medan Superman och Batman strider mot varandra uppstår ett nytt hot, ett hot större än något mänskligheten tidigare skådat.

Jag får erkänna att jag inte deltagit i hypen den här gången. Batman v Superman: Dawn of Justice är en av årets mest efterlängtade filmer, och jag har varit den trista skeptiska typen. Jag är inte alls ett fan av Zack Snyders långa, gråa, humorlösa Man of Steel, och har således inte direkt skyhöga förväntningar när jag parkerar mig i salongen. Strax efter att filmen satt igång känner jag dock att jag kommer få krypa till korset och erkänna mitt misstag, jäklar anamma vilken start. Det är snyggt, det är intensivt, det är galet spännande – står jag inför årets filmupplevelse, trots allt?

För den som missat det, är alltså Batman och Stålmannen osams. Batman tycker att Stålmannen leker gud, med oskyldiga människors död som följd, och Stålis retar sig på hur Batman våldsamt tar lagen i egna händer. Mitt i allt står en hysteriskt fnittrande Lex Luthor och spär på konflikten allt han kan, allt för att knäcka den urstarke utomjordingen. Han har dessutom en plan B, något betydligt farligare är på väg att drabba Metropolis…

Christopher Nolan gjorde världen en tjänst när han återuppfann superhjältegenren. Han visade att en film baserad på en serie visst kunde vara tung, mörk och tala mer till vuxna än till barn. Tack för det, Nolan. Men nu känns det som att det blivit ett slagsmål mellan superhjältefilmerna om att vara tyngst, djupast, mörkast, och framför allt, mest episk.

Zack Snyder drar detta till sin absoluta spets. Om så Batman bara kliar sig på näsan ska det vara episkt. Publiken matas med den ena extrema actionscenen efter den andra, dramatiska inzoomningar och ilsket dödsstirrande, tunga stråkar och domedagskörer och fler nu-kommer-allt-gå-åt-helvete-stunder är man kan räkna till. Och som sagt, till en början sitter jag helt fascinerad. Men två timmar senare är jag mest trött på det hela. Det är ju egentligen rätt logiskt, har man siktat på att göra hela sin hundrafemtiominutersfilm till ett enda långt klimax, kan det bli annat än antiklimaktiskt?

Sen är det ju så att för att episka händelser faktiskt ska kännas episka, krävs det att man bryr sig om karaktärerna. Häri ligger filmens största brist – jag sympatiserar inte med någon.

Nya Batman introduceras ju här, som bekant. Affleck-Batman. Den här Läderlappsversionen har några år på nacken, han har brottsbekämpat i två decennier, och vid det här laget hunnit bli rätt trött på mänskligheten. Han har släppt sina principer om att bara använda nödvändigt våld, och faktiskt blivit närmare sadistisk. Vilket i och för sig är en intressant vinkel, en sjuk värld gör dig sjuk, det köper jag. Men när sadismen är i princip det enda karaktärsdrag vi får se, blir det lite misslyckat. Och Stålmannen då? Samma nedstämde, sammanbitne man som vi känner och älskar sen Man of Steel. Eller inte jag då. Jag förstår mig inte på honom alls. Kort sagt har vi på ena sidan en arrogant och osympatisk fladdermus, och på andra sidan en gnällpelle från yttre rymden, två snubbar fajtandes om vem som har störst ego. Vem ska jag heja på?

Men, och detta är ett stort men, filmen räddar faktiskt upp sig själv ordentligt den sista halvtimmen, och bjuder på en riktigt underhållande sista akt. Detta gör mig mer positivt inställd inte bara till den här filmen, utan även till kommande. Det är ingen hemlighet att DC har ett gäng andra filmpremiärer inplanerade, och det känns absolut lovande. Förutsatt att filmskaparna låter bli att oavbrutet slå på den allra största trumman.