Battle of the Sexes

Titel Battle of the Sexes (2017)
Längd 121min

I kölvattnet av 70-talets feministiska kamp skapade världsmästarinnan Billie Jean King (Emma Stone) sig ett namn efter en tennismatch mot den tidigare manliga mästaren Bobby Riggs (Steve Carell), som kom att bli en av de mest sedda sporthändelserna någonsin. BATTLE OF THE SEXES är den sanna berättelsen om kampen mot patriarkatet och att lyckas finna sig själv. King kämpade inte bara för jämställdhet. Hon kämpade även för vem man ska få älska, efter att starka känslor vuxit fram mellan henne och väninnan Marilyn Barnett (Andrea Riseborough). Tillsammans skapade Billie Jean King och Bobby Riggs med sin tennismatch ett kulturellt spektakel, som gjorde stora avtryck även långt utanför tennisbanan.

Vi har haft många sportfilmer genom åren. Vi har haft en hel del tennisfilmer. Nu får vi en från regissörerna av Little Miss Sunshine (en av mina favorit filmer). Baserad på verkligen händelser av 1973års tennis match mellan Billie Jean King (Emma Stone) och Bobby Riggs (Steve Carell). Vi får en mer känslosam och politisk sportfilm än vad vi är vana vid. Detta är till filmens fördel och nackdel.

Jag gillar riktningen filmen tar. Man förstår att filmskaparna är inspirerade och älskar Billie Jean King. Samt det hon fightades för. Rättighet åt kvinnor med lika lön och lika värde. På 70-talet och i sportvärlden var detta ett stort nej. Så filmen gräver in en del politik i filmen, vilket gör att den får en egen identitet i jämförelse med alla andra sportfilmer. Det är mer utav en biografi snarare.

Nackdelen blir dock att filmen aldrig blir tillräckligt djup. Jag hade önskat mer psyke från Billie Jean King, och vad hon gick igenom under denna tiden. Men vi får lite lattjo med Billy Riggs istället. Även tennisen blir slängd lite åt sidan. Jag förstår filmens mer allvarligare vinkel den vill ta, och det är en viktig en. Men samtidigt känns det som sporten som betydde mycket för Bille Jean, aldrig riktigt kommer av sig. Vi vet hon älskar den. Men får aldrig den känslan. Jag kunde även tycka att filmen ibland hamrade in budskapet lite för mycket. Så som att en person säger att framtiden kommer vara mer öppen för samma kärlek inom samma kön. Och att kvinnor kommer få lika jämställt. Viktiga frågor absolut. Men ibland blev det för mycket.

Jag gillade romansen mellan Bille Jean och frisören Marilyn (Andrea Riseborough). Deras kemi var bra, och filmen lyckades skapa en bra flört mellan dessa två personer. Andrea Riseborough var också väldigt bra och trovärdig i rollen. Likaså Emma Stone som verkligen levererar en minnesvärd insats. Kan hon bli nominerad igen? Steve Carell var även han bra. Men gör lite av samma roll han spelat förr. Men han gör det bra, och kommer av sig som lite osympatisk ibland. Men man hatar aldrig honom. Vilket jag tror är en bra grej. Klippningen och tonen var också något jag verkligen gillade. De märks att filmskaparna vill fånga 70-tals känslan. Så pass att det känns som filmen kommit direkt från 70-talet.

I sin helhet är Battle of the Sexes en sevärd och välgjord sportfilm, men en lite mindre välgjord biografi film. Skådespelarna är bra. Framför allt Emma Stone och Andrea Riseborough. Jag gillade romansen mellan dem. Även klippningen och tonen gjorde så filmen kändes gjord under 70-talet. Slutmatchen är en av de bättre jag sett i en tennisfilm ska även tilläggas. Den saknar dock djupet på Bille Jean. Jag hade velat se mer av hennes psyke, och hennes vilja inom sporten. Istället blir det mer om rivaliteten och det politiska. Båda två även de viktiga. Men det känns som filmen verkligen hade varit en home-run om vi hade fått det där extra med karaktärsdjupet.