Beck – Invasionen

Titel Beck – Invasionen (2015)
Längd 90min

En död man hittas nergrävd utanför Stockholm. Han misstänks vara offer för en konflikt inom en islamistisk terrorcell vilket gör att Beck-gruppen tvingas samarbeta med Säpo. Ett företag man undersöker visar sig tillhandahålla svart arbetskraft åt Stockholms mindre nogräknade byggföretag. Fallet väcker heta känslor hos Martin Beck och samarbetet med Säpo är allt annat är problemfritt.

Efter att ha sett den tidigare filmen i serien (Familjen) så var det med en viss skepticism som jag laddade upp för ytterligare ett fall för Martin Becks team. Och som tidigare installation så var det sisådär, och jag sitter och önskar att filmen ska ta slut snart och det i sig är ju inte direkt ett optimalt betyg, dock så kan man ju se det positiva i att den inte var outhärdligt dåligt att det istället resulterade i att filmen stängs av, men istället så är det något annat istället som gör att filmen så här i efterhand känns, off i brist på bättre ord för att försöka förklara.

När jag tänker tillbaka så är inte filmen alls lika rörig som filmen innan serien, men ändå så är den det, och på det så känns det inte som någon intensiv katt-och-råtta-lek utan det känns som att det bara lallas runt och det blir varken hackat eller malet, vilket är oerhört synd med tanke på det varumärke man har byggt under snart 20 års tid (!). Tittar man lite närmare på den här säsongen av filmer så finner man att man inte längre använder sig av varken de manusförfattarna (Rolf Börjlind & Cilla Börjlind) eller för den de regissörer (Harald Hamrell & Kjell Sundvall) som tidigare har gjort serien så oerhört populärt, och nu så känns det snudd på pinsamt och så där jobbigt som när man som liten såg sina föräldrar kramas och pussas ute bland folk.

Det enda som dra upp betyget men inte alls nämnvärt, är att man faktiskt får som en liten avvägning till att resten av filmen är så där lagom stimulerande så får vi faktiskt en dos av hur Gunvald kan vara när han vill, vilket faktiskt är väldigt trevlig överraskning, även fast det inte är några extrema doser utan små så att vi som tittare inte blir att för bortskämda, som Gunvald själv skulle ha sagt ”VAD I HELVETE HÅLLER NI PÅ MED?!”