Beck: Levande begravd

Titel Beck: Levande begravd (2009)
Längd 90min

En träkista hittas nedgrävd i en sandlåda på en lekplats i centrala Stockholm. I kistan ligger en välrenommerad åklagare. Beck och hans team konstaterar till sin fasa att åklagaren blivit levande begravd. De hittar kopplingar till ett MC-gäng där ledaren nyligen blivit frisläppt från fängelset. När ledaren senare hittas mördad i en liknande träkista tar utredningen en ny riktning. Ytterligare kistor upptäcks runt om i Stockholm där alla offer har blivit mördade på samma plågsamma sätt. Beck inser att de jagar en sadistisk seriemördare som spelar ett spel med dem och som hela tiden ligger steget före. När skall mördaren slå till igen och vem står på tur?

I den sista delen av den fjärde omgången Beck-filmer så ser vi återigen Martin Beck och Gunvald Larsson i jakten på en seriemördare som drogar sina offer för att sedan begrava dem levande. När jag satte in filmen i dvd-spelaren så var jag otroligt peppad, och det är ganska ovanligt när det kommer till svenskproducerade filmer. Det är sällan (aldrig?) som Sverige kan leverera film, med undantag för just Beckfilmerna med Peter Haber och Mikael Persbrandt. Jag vet inte om det är Gunvalds förkärlek till övervåld eller hans kaxiga dialoger han haft genom filmerna, eller om det är grannen med ett ständigt sug i sprittarmen som har gjort att jag har fastnat för filmserien.

Redan innan jag sätter igång filmen så vet jag att jag kommer att bemötas av mer action och mer ös, då jag visste att man med den fjärde omgången filmer (som från början var tänkt att ha fyra filmer)  satsade mer på kvalité än kvantitet. En annan sak jag funderar på är om jag kommer att bemötas av den sedvanliga svensk – tv/film-produktion-med-sorgsen-piano-musik, vilket jag självfallet gör. Idag  kan jag se tjusningen i den, men då det begav sig och jag såg de första filmerna med Haber och Persbrandt så hade musiken en mer skrämmande effekt på mig än vad själva handligen hade.

Under filmens gång  kommer jag på mig själv med att  ”sitta” och leta och är speciellt uppmärksam när det är en scen med Gunvald i och hoppas på den där perfekt punchlinen som bara Gunvald kan leverera. Och visst finns det stunder då man drar på mungiporna men det känns inte lika tätt som det var förr, men trots detta faktum så känner jag mig underhållen, jag sitter inte rastlös och väntar på att något ska hända. Det är spännande hela tiden, vilket är en ytterligare anledning till att Beckfilmerna är en av mina favoriter när det kommer till svenska produktioner.

Levande begravd levererar från början till slut och är definitivt ett värdigt slut på en epok med Haber och co.  För oss lite mer ”tekniknördar” så är det tråkigt att se att ljudet återigen är Dolby Digital 5.1 istället för DTS som filmerna i den tredje omgången hade, och frågan som jag ställer mig är: varför, Nordisk Film?