Beck – Sjukhusmorden

Titel Beck – Sjukhusmorden
Längd 84min

En sjuk kvinna avlider på ett sjukhus i Stockholm. Det verkar dock som om hon bragts om livet. Sonen till kvinnan anklagar läkaren Johan Fors för dådet. När sedan Johan Fors hittas död riktas misstankarna mot sonen. Även personalen på sjukhuset verkar dölja saker för Beck-gruppen.

Det är inte utan en känsla av hopplöshet som jag bänkar mig för att se hur skutan M/S Beck & Co. tar in vatten och sakta beger sig ner mot botten av en 19 kronors fyndlåda i närmsta matbutik. Vid det här laget så sätter jag mig ner beredd på att det som komma skall med största sannolikhet kommer att vara precis precis så att man inte kommer stänga av filmen. Tyvärr så visar det sig att farhågorna jag har haft tyvärr slår in, men trots att det känns tungt och jobbigt så är det någon röst inombords som säger ”kanske nästa film, kom igen det är ju trots allt den sista som Persbrandt är med i” och efter att man har tagit ett djupt andetag så köttar man vidare, om inte annat för att kunna säga att man har faktiskt sett alla filmerna med Haber i, fast frågan är ju om man verkligen kommer orka se klart på säsongen?

Det som faktiskt talar för filmen är att det känns ganska simpelt och rakt fram, och inte lika invecklat som tidigare installationer, visst jag är mer än gärna med på noterna om man vill köra ”Inception-style-all-the-way” men det är en fin och tunn gräns vart det bara blir virrigt och vart det faktiskt är intressant och gripande. Det är nästan så att historiens enkelt sätter krockben för sig själv och det känns som att man har fått bantat bort mins en tredjedel av manuset. Sen så finns det faktiskt en ganska fin scen i slutet som i all sin enkelhet faktiskt gör det hela en smula bättre i alla fall och man säger hej då med en ganska varm och mysig känsla inombords.