Klassiker: Bernard & Bianca

Titel Bernard & Bianca (The Rescuers) (1977)
Regi , ,
Längd 78min

Den lilla föräldrarlösa flickan Penny är i stor fara - fångad i Djävulsträsket av den elaka Madam Medusa för en ovärderlig juvels skull. Via flaskpost når dock hennes rop på hjälp fram till den blyge, men listige Bernard och hans förtjusande partner Bianca. Bernard och Bianca må vara två små möss, men när det verkligen gäller finns det inga större hjältar. Penny skall räddas till varje pris. Och då får Madam Medusa och hennes två glupska krokodiler ha vilka andra planer som helst. Berättelsen om Bernard och Bianca är en berättelse om sann vänskap och stort mod. Fylld med spänning, fart och humor, uppfyller den alla krav på en äkta Disneyklassiker.

Jag minns att jag såg Bernard & Bianca när jag var liten och jag minns att jag gillade den, mycket mer än så minns jag tyvärr inte. Därför blev det inte lika nostalgiskt och känslosamt som det annars brukar när man sätter igång en gammal disneyklassiker.

Det är dock en äkta klassisk Disneyfilm med allt vad det innebär –  så hur kan det gå fel? Disney kan verkligen konsten att berätta historier och bygga upp filmer på ett sätt som gör att de håller många år framåt.  Denna film kom tio år innan jag föddes, jag såg den som liten och jag kommer förmodligen visa den för mina barn. Hur mycket bättre betyg kan en barnfilm få än att hålla i generation efter generation?

Det som avslöjar att filmen ämndå är lite äldre än de senaste Disneyfilmerna (förutom att den är tecknad istället för animerad) är kvaliteten på tecknandet. Inget ont menat nu, det är en del av filmens charm, tycker jag, att man ser vilken annan teknik som användes då och så vidare. Som sagt är det inte dåligt tecknat – långt ifrån –  men tekniken som användes förr skiljer sig från idag, något man kanske inte tänker på till vardags men som märks när man tar sig tid att kolla igenom gamla klassiker.