Bilar 3

Titel Bilar 3 (Cars 3) (2017)
Genre ///
Längd 102min

När den legendariske Blixten McQueen blir omkörd av en ny blixtsnabb generation racers befinner han sig helt plötsligt utestängd från den sport han älskar. För att komma tillbaka in i matchen får han hjälp av en ung och tävlingsinriktad racertekniker, Cruz Ramirez, som även hon har sin egen plan för att vinna. Blixten hämtar sin inspiration från den en gång så fenomenale Hudson Hornet och ett par oväntade svängar. Han bevisar att #95 fortfarande är att räkna med när det verkligen gäller! I regi av Brian Fee (kreatör ”Bilar” och ”Bilar 2”). Producerad av Kevin Reher (”Ett småkrypsliv” och kortfilmen ”La Luna”).

När trailern dök upp för Bilar 3, så hände något jag aldrig trodde skulle hända. Jag var spänd inför en Bilar film för första gången i mitt liv. Mitt förflutna med Bilar filmerna är simpelt, jag gillar inte dem. Första filmen gjorde ingenting för mig, inte ens när den kom ut, och jag var i den rätta målgruppen (nästan). Jag förstod det bara inte, och gör det fortfarande inte riktigt. Sedan kom Bilar 2 som var om något ännu värre än första filmen. De kom av sig som mer barnsliga och mer åt barn, jämfört med andra Pixar filmer. Men så kom trailern till tredje filmen, och jösses. Det såg ut som rena Mad Max filmen. Hög dramatik, action, allvar, blod, svett och tårar. Men tyvärr, det bästa med Bilar 3 är just trailern för den. För detta är samma gamla historia som förr.

Där är inget speciellt nytt med filmen som den tillför på bordet. Trailern utlovar något nytt, men i själva verket är det mer en kopia av vad första filmen var. En trend genom dessa Bilar filmerna, är att handlingen alltid liknar en annan handling från en live-action film. Om första filmen var Doc Hollywood, andra filmen var The Man Who Knew Too Little, så är denna helt klart Rocky 3 och 4.

Jag är aldrig investerad i Lightning McQueen’s historia. Så de känslosamma och dramatiska stunderna gör ingenting för mig. Han är nog den mest ointressanta huvudkaraktären i en Pixar film som finns. Idén att han ska tävla på nytt känns redan gjort, och även ifall jag gillade vart hans position blir i slutet, så känns det aldrig som ett riktigt avslut när eftertexterna börjar rulla. Jag känner att ifall filmen hade gått en viss riktning med Lightning McQueen, så hade filmen faktiskt varit ett värdigt avslut på dessa filmerna, och det kommer från en person som inte alls gillar dem. Men som vanligt, gör den inte det, och slutet blir väldigt standard.

På den positiva fronten har vi såklart animationen, som är underbart vacker. Pixar kan ha en skitfilm på sina händer, men ändå leverera på animation fronten. Något som de visar även här. Framför allt bakgrunden, som ser skrämmande realistisk ut. Mater är också ganska frånvarande i filmen, vilket är ett stort plus. Från att vara huvudpersonen i andra filmen, till att denna gången synats till i bara några scener är en förbättring.

I sin helhet förnyar inte Bilar 3 sitt koncept, eller historien. Det känns aldrig som det är en historia att föra vidare och berätta på med denna, trots indikationerna från trailern (som utlovade en helt annan film). Det blir samma gamla historia och den följer en snarlik handling från första filmen. Jag blir aldrig investerad i de dramatiska stunderna, och filmens avslut känns inte som ett officiellt sådant. Visst är det en förbättring på andra filmen. Men åter igen så förblir Bilar filmerna för mig de sämsta Pixar har producerat.

© Disney/Pixar