Birdman: Or (The Unexpected Virtue of Ignorance)

Titel Birdman: Or (The Unexpected Virtue of Ignorance) (2014)
Längd 119min

BIRDMAN är regisserad, delvis skriven och producerad av Alejandro González Iñárritu och berättar historien om Riggan Thomson, gestaltad av Michael Keaton (Batman, Robocop, Need For Speed), som är känd för rollen som en ikonisk superhjälte men nu kämpar för att sätta upp en föreställning på Broadway. Dagarna innan premiär slåss han med sitt ego samtidigt som han försöker få tillbaka sin familj, sin karriär och sig själv.

Ett av årets hitintills största hypar och på det så vinnare av Bästa film på Oscars galan, ja då kan det ju helt enkelt inte gå fel eller? Min förväntningar var mer än vad det har varit på den senaste tiden när det gäller filmer som ligger precis mellan mainstream men utan att för den delen klassas som independent/art house och dessvärre så föll alla mina förväntningar, visst så är det en hyfsad film, men om den verkligen var den bästa av alla de filmer som blev nominerade som bästa film, ja de vete sjuttsingen alltså.

Visst så är det häftigt hur man har planerat filmen så minutiöst ner till varenda detalj att man har lyckats med att filma det hela så det ser ut som en eller några få tagningar/klipp, men lika coolt som det var till en början filmen så bidrar det tillslut till en obehagskänsla likt den när man inte har blinkat på ett tag och kan ge både rike och häst bara för att få blinka. Kombinerar man den här känslan med hur många ändå stora namn vad gäller skådespelarbiten så känns det trångt och jag sitter hela tiden inväntar hur karaktärerna ska bokstavligt börja klättra på varandra.

När jag väl kommer överens med det hela eller högen sakta men säkert börjar att avta så är det trots allt en ganska trevlig film om än bara bitvis/i perioder. Tittar man närmare på saker som inte var fullt lika hemska så återfinns Michael Keaton och Emma Stone och både två visar att de minsann kan, de ene visar att han må va gammal men att han trots det faktiskt trott eller ej (läses med ironi) kan leverera, medens den andra visar att hon faktisk kan göra en tolkning utan att kännas ofattbart dryg och allmänt ouppfostrad, men framför allt hon verkar brinna för det hon gör.