Birdman

Titel Birdman (2014)
Längd 119min

I den omtalade och kritikerhyllade svarta komedin BIRDMAN eller The Unexpected Virtue of Ignorance ser vi Michael Keaton i huvudrollen som en skådespelare, mest känd för att ha spelat den ikoniska superhjälten Birdman. Han ska nu regissera en teateruppföreställning på Broadway och vi får följa honom under de hektiska dagarna innan den stora premiärkvällen. Samtidigt som han slåss mot sina inre demoner och sitt stora ego så försöker han lappa ihop både familj och karriär.

Alejandro González Iñárritu´s ”Birdman” är grymt bra och på gränsen till ett mästerverk och Michael Keaton är riktigt i högform. ”Birdman” handlar om den avdankande skådespelaren Riggan Thomas som en gång i tiden var känd för att ha porträtterat en superhjälte som kallades för The Birdman och nu försöker han på som regissör och sätter upp en teateruppsättning av ”What We Talk About When We Talk About Love”. Händelserna fram till premiären visar sig vara en katastrof efter en annan katastrof och Riggan har fullt upp med att få ihop att det ska bli lyckat.

Ja denna film är verkligen på gränsen till ett mästerverk ned ett riktigt bra skrivet manus. Jag gillar att filmen ser ut som att det är nästan filmad i en enda tagning, riktigt snyggt filmat och grym klippning. En hel del humor är inbakad i filmen och sitter mycket bra på plats. Skådespeleriet är verkligen grymt bra och välspelade av Zach Galifianakis, Edward Norton, Emma Stone och speciellt Michael Keaton som är riktigt i högform som huvudpersonen Riggan.

Alejandro González Iñárritu har som sagt fått ihop en film som jag vill ge många tummar upp för. Musiken i filmen sticker verkligen ut, det figurerar rätt ofta trumsolo musik vilket gör även filmen någit unik. Genialisk, nyskapande och sevärd. ”Birdman” kan jag verkligen rekommenderar och jag ångrar inte en sekund över att jag har sett den, helt värt.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (1 röster, genomsnitt: 1,00 av 5)