Black Mass

Titel Black Mass (2015)
Längd 123min

SÖDRA BOSTON, 1975: FBI-agenten John Connolly (Joel Edgerton) övertalar den irländska gangstern James “Whitey” Bulger (Johnny Depp) att samarbeta med FBI för att slå ut deras gemensamma fiende: den italienska maffian. I Black Mass berättas historien om denna oheliga allians, som skulle komma att spåra ur till den grad att Bulger kunde undkomma rättvisan och bygga sin makt tills han blev en av de mest ökända brottslingarna i USA:s historia.

Jag har väl aldrig varit särskilt mycket för filmer om maffian eller den organiserade världen, men jag har ändå ”råkat” se ett par. Johhny Depp i filmen Donnie Brasco bör man tex inte missa. Nu är han tillbaka i denna värld, men denna gång som hänsynslös ledare istället för polis(?) som går undercover. Ska jag vara riktigt ärlig märkte jag inte ens att det var Johnny Depp förrän jag fick det berättat för mig efter minst en halvtimme och då syntes det då och då i vissa drag och rörelser. (Hur jag missade hans röst är fortfarande en gåta.) Hur som helst är hans skådespelarinsats lysande som vanligt även om han inte får ge uttryck för sin härliga ”corkiness” som vi kommit att älska honom för.

Det enda egentliga problem jag har med filmen är att tempot emellanåt känns ganska snabbt och jag hänger tyvärr inte alltid med på ven som dödade vem eller vad den personen gjort för att förtjäna det, speciellt när en del skådisar är rätt öika varandra pch namnet bara förekommit en gång. Det jag däremot gillar starkt är hur man jobbat för att få en röd tråd genom filmen och kunna hoppa fram i tiden med jämna mellanrun för att kunna berätta hela historien utan att det blir varken långdraget eller ologiskt eller hoppigt. Sedan är jag en sucker för att få veta vad som hände sedan, vilket är en klar fördel med sådana här verklighetsbaserade filmer; att det finns att få reda på, ofta redan som text i eller innan eftertexterna. Det gläder en nyfiken själ och räddar denna film jämfört med om den varit fiktiv och slutat på samma sätt men utan texten.

© 2015 Warner Bros. Entertainment Inc., CCP Black Mass Film Holdings, LLC, Black Mass Holdings, LLC and RatPac Dune Entertainment LLC.