Blackfish

Titel Blackfish (2013)
Längd 83min

En spännande psykologisk thriller med en späckhuggare i huvudrollen. BLACKFISH är den första filmen sedan GRIZZLY MAN som visar hur naturen kan hämnas på oss människor om vi går för långt. Blackfish är en berättelse om Tilikum, en uppträdande späckhuggare som under sin fångenskap dödade flera människor. Regissören Grabriela Cowperthwaite sammanställer shockerande filmscener och känslosamma intervjuer för att utforska denna varelses enastående natur, hur dåligt djurarten behandlas i fångenskap, tränarnas liv och förlusten av några, samt den press som utövas av den här typen av industrier, som drar runt flera miljarder dollar per år. Genom aldrig förut sedda shockerade filmscener och fascinerande intervjuer får den här känslomässigt urlakande och stramt sturkturerade berättelsen oss att ifrågasätta vår relation till naturen och upptäcka hur lite vi människor har lärt oss av dessa mycket intelligenta och känsliga däggdjur.

Jag minns så väl vilken avsmak jag kände efter att jag hade sett ”The Cove” (ett absolut måste att se, om än oerhört hemsk att se) och med tanke på den känslan och vetskapen om vad ”Blackfish” skulle behandla så stålsatte jag mig framför filmen. Sen kom det oerhört fula knepet att vagga in oss i en nidbild, för att helt svänga om och visa baksidan av Späckhuggar-industrin.

När det kommer till dokumentärfilmer så finns det absolut ingen som helst anledning att börja vara petig och titta på hur fotot ser ut eller för den delen klaga över att kvalitén inte är vad man önskar eller förväntar sig, nej meningen med dokumentär filmer är utbilda, berätta sanningar men även ett sätt förmedla ett meddelande som förhoppningsvis gör att fler agerar felaktigheter.

Som tidigare sagt serveras man en nidbild av ämnet och när de visar inslag som är så underhållande och rentav urgulliga så att man håller på att smälla, för att sedan bli konfronterad med verkligen är en sån spark i både mage och under bältet att det finns knappt ord för att beskriva det hela. Under tiden som jag återhämtar mig efter ”misshandeln” så känner jag hur frustrationen sagt men säkert byggs upp inuti mig och efteråt så känner jag ett sånt avstånd från hela industrin att jag rent av mår dåligt, då vill jag påstå att man har lyckats med sin dokumentärfilm.

Tillsammans med intervjuer, videoklipp och med grafik så får man en bild uppmålad som känns så ”rock-solid” att jag skulle köpa detta om jag satt i en domstolsjury och det presenterades för mig under rättegången. Det som förvånar mig är att detta hände och händer idag med tanke på att man är mer än väl medveten om vad som kan hända om håller dessa enastående varelser fängslade, det kom ju till och med en film för ungefär 20 år sedan som blev oerhört populär och som satte igång diskussionerna redan då, man hade kunnat agera då och då hade man sluppit att göra den här filmen idag.