Blade Runner 2049

Titel Blade Runner 2049 (2017)
Längd 163min

Trettio år har gått sedan sist. En ny blade runner – Los Angeles-polisen K (Ryan Gosling) – avslöjar en sedan länge begravd hemlighet med potential att rasera det lilla som nu återstår av samhället. K:s avslöjande leder honom ut på en jakt efter Rick Deckard (Harrison Ford), en tidigare blade runner som varit försvunnen i tre decennier.

Jag valde att medvetet vänta en extra dag innan jag började skriva min recension på filmen. Då jag verkligen ville smälta vad jag precis har sett. Första Blade Runner filmen är en av mina absoluta favoritfilmer någonsin (Final Cut). Så när de gick ut och sa att där skulle komma en uppföljare, var jag otroligt skeptisk. Vad var poängen med att göra en uppföljare? Första är så fantastisk som den är, låt den förbli en klassiker och orörd. Men sedan kom nyheten att Denis Villeneuve skulle stå för regin. Då blev jag genast intresserad och se vad han kunde lägga på bordet. För om det är en regissör idag som på kort tid blivit en av de bästa är det Denis Villeneuve. Med Incendies, Prisoners, Sicario och Arrival har han levererat topp filmer på 7års tid (Enemy är den enda som inte föll mig i smaken). Så då fick jag ändå lite intresse för filmen, och den stora anledningen jag såg fram emot filmen var just Denis Villeneuve. Sedan dök trailers upp, och där och då blev jag häpnad över vad jag såg. Detta såg ju maffigt, episkt och storslaget ut. Samtidigt som Blade Runner känslan var där. Jag var pepp på riktigt.

Efter att ha sett filmen och smält den, är det en sak jag kan konstatera med säkerhet. Filmen är en science fiction klassiker för framtida generationer. Som kommer titta tillbaka på denna, som vi idag gör med originalet. Behöver man då se första filmen? Jag skulle rekommendera att man gör det. Du kan nog se denna utan att ha sett första, men jag tror det kommer förbättra visningen och vissa detaljer i handlingen. En sak jag gillar är att den är sin egna film. Den försöker inte vara en Ridley Scott kopia, utan Denis Villeneuve har sin egna stil här. Som gör att detta blir hans egna film. Vilket gör att man på sätt och vis kan se den utan att ha sett första, men jag skulle starkt rekommendera att man gör det ändå.

Vad som gör att jag älskar filmen är att den förlitar sig inte på originalet alt för mycket, och försöker inte bygga upp någon franchise här. Detta är dess egna sak, som följer upp originalet 30år senare, men är fortfarande sin egna film. Det är så ovanligt idag att se en sådan högbudget film göra så här. Även de artistiska elementen kvarstår, vilket gör att det är lite av en ”art” film fast med en högbudget bakom sig, precis som dess föregångare. Handlingen tar olika riktningar, men det blir aldrig rörigt att följa med. Den lyckas göra så de olika handlingarna vävs samman, för att senare ha en mening i det stora hela. Längs vägen är där lite twister, men ju mindre jag berättar desto bättre. För detta är något trailern heller inte visar något utav, och som har hållits hemligt.

Skådespelarna är fantastiska. Ryan Gosling fortsätter att leverera, och har blivit lite utav den nya Leonardo DiCaprio för mig. I det att han från början var denna flickidolen, som alla avgudade. För att på senare år varit med i seriösa och hyllade kvalitets filmer. Här gör han en trovärdig insats och han lyckas hålla filmen som huvudpersonen, och man sitter inte och väntar på Harrison Ford. På tal om honom. Många har sagt hur han på senare år bara skådespelar för lönechecken, utan några större känslor. Men med både Star Wars Episode 7 och denna, har han vaknat upp och bryr sig. Här skulle jag säga han gör en bättre och mer känslosam insats än vad han gjorde i Episode 7, trots två helt olika karaktärer. Men han får ett par starka känslosamma scener här, som han säljer och jag har nog inte sett Harrison Ford så här bra på ett bra tag. Alla andra gör trovärdiga insatser de med. Jag gillade speciellt Ana de Armas som Joi, det var en liten unik och intressant roll, där hon sålde trovärdigheten.

En annan aspekt förutom regin och skådespelarna som gör detta till en fantastisk film, är fotot och musiken. Aldrig sedan jag gått på bio regelbundet sedan 2011, har jag sett något som gifter sig så magiskt. Detta är en av de snyggaste filmerna som någonsin producerat. Jag står fast vid den meningen. Om denna inte vinner en Oscar för bästa foto, är något käft rätt åt helvete fel. De stora ytorna, landskapen, musiken och hur mycket Denis Villeneuve väljer att ligga på dessa bilderna är konst. Detta är varför film existerar, detta är varför vi går på bio för att se film. Roger Deakins förtjänar all ros i världen för detta magiska foto. Men det är även tillsammans med musiken som skapar hela stämningen. Trots lite kontroversiella nyheter angående kompositören till filmen, om att Jóhann Jóhannsson blev sparkad och sedan ersatt. Så är musiken en perfekt partner för fotot, och det är maffigt för att säga det minst sagt.

Det negativa jag kan komma på är att en av handlingarna i filmen hade gärna fått någon typ av avslut, men som nu lämnas uppe i luften hos tittaren. Det är att filmen blir mer om en sak och väljer att avsluta det, än att fullfölja det andra och avsluta det med. Karaktären Mackenzie Davis spelar, bygger de även upp till något viktigt, men sedan försvinner hon helt i filmen.

I sin helhet är Blade Runner 2049 den värdiga uppföljaren till originalet från 1982. Allting är nästintill perfekt. Allt från regin, skådespelarna, fotot, musiken. Det är konst på hög nivå och varför man går på bio och ser film. Den vidareutvecklar karaktären Deckard, samtidigt som vi får en ny huvudperson att följa i ‘K’, som själv får en story arc. Trots att det är en uppföljare och för att förstå en del detaljer i handlingen måste man ha sett första. Så är det fortfarande en film som står på egna ben. Den skapar något nytt inom Blade Runner världen, men håller sig ändå trogen till dess rötter. Den är inte felfri, den har lite små problem med några småsaker i handlingen. Men det går inte att neka att detta kommer bli en framtida klassiker. Ett bristfälligt mästerverk!

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (1 röster, genomsnitt: 1,00 av 5)