Blodssystrar

Titel Blodssystrar (2015)
Skådespelare
Längd 80min

Blodssystrar är en film om Julia och Johanna, två vanliga flickor från Malmö som på samma gång är unika. Så som allas våra livsberättelser är. De är förebilder och delar med sig av sina liv till oss, var vi än råkar vara födda och vilka liv vi än lever. ’Blodssystrar’ är en sann systerskildring som vi inte sett systerskap skildras på film förut, en visuell filmupplevelse och coming-of-age film om två tonårsflickor vi kan identifiera oss med. En berättelse om systerskap som berör på djupet.

Julia och Johanna är tvillingar. Vid tio års ålder flydde de till Sverige från Azerbajdzjan, efter att ha genomlidit ett fruktansvärt övergrepp. Vad de varit med om har ärrat dem för livet, men samtidigt svetsat ihop dem som systrar och det band de nu delar är starkare än något annat. När filmen börjar är de fortfarande tonåringar, men tiden går, och ingen kan välja bort vuxenlivets intåg, med alla komplikationer det medför.

Det är den korta historien. Men det här är en dokumentär som handlar om så väldigt mycket. Tre saker framför allt.

Ett: Att vara systrar.

Filmen visar tvillingarnas urstarka kärlek till varandra, men också de konflikter och den smärta man oundvikligen ställs inför när hjärtat brinner så för en annan människa. Julias och Johannas relation skildras så nära att det är svårt att tro att Blodssystrar verkligen är en dokumentär – filmskaparna har närmat sig systrarna med sådan respekt och finkänslighet att de allra mest subtila nyanserna i deras samspel fångats upp. Jag förstår ärligt talat inte hur man lyckats med den bedriften. Men jag är glad att man gjort det.

Två: Att vara flykting.

Framför publikens ögon blir en bakgrundshistoria plötsligt verklig, siffror i statistiken blir till levande, kännande individer. Precis detta verkar ha varit regissören Malin Anderssons syfte, och hon har rott hem det med bravur. Hon gör det omöjligt att blunda för vad det faktiskt innebär att tvingas fly, att för alltid bära med sig ett trauma som de flesta inte ens kan föreställa sig. I en debatt som vägt över till att handla om matematik, kostnader och lönsamhet och kvoter, kommer detta som en frisk fläkt av humanism. Det behövs.

Tre: Att vara människa.

Genom filmen berättas den universella historien om hur det är att bli en egen person, och att den uppgiften inte är enkel. Att lära känna sig själv är bland det svåraste man kan ta sig för. Förr eller senare är vi alla med om samma sak, och därför är det på samma gång befriande och smärtsamt att få följa med tvillingarna på den resan. Det rör upp djupa känslor, utan att någonsin skriva någon på näsan.

Det är inget mindre än mästerligt att fånga så många gripande teman i en och samma dokumentär.  När det dessutom levereras med ett så vackert bildspråk är det svårt att bli annat än förstummad. Andersson har med Blodssystrar lyckats skapa något alldeles särskilt, och något mycket viktigt. Något som kan plantera betydelsefulla frön i varje människa som ser den.