Klassiker: Blommor av stål

Titel Blommor av stål (Steel Magnolias) (1989)
Skådespelare , , , , , , , ,
Längd 117min

En varm och rolig hyllning till vänskap från den amerikanska södern. Sally Field och Dolly Parton leder en stjärnspäckad ensemble i denna jättesuccé.

Det är av flera skäl som just denna titeln var oerhört intressant att se på, inte minst för alla dessa underbart starka kvinnliga karaktärerna men även de skådespelare som tolkar och ger dess underbara karaktärer liv. Direkt så är det tre skådespelare som fångar mitt intresse och dessa är Sally Field som dagens publik antagligen känner igen som Aunt May i ”The Amazing Spider-Man” filmerna, och även fast hennes insatser som May har varit oerhört korta (orättvist korta?) så har jag ändå fattat tycke för den oerhört charmiga och mysiga damen. Sen så har vi också Dolly, våran alldeles underbart charmiga och oerhört ödmjuka Dolly Parton som faktiskt gjorde ett  par filmroller under 80-talet varav denna anses vara en av de bättre. Sist men inte minst så har vi en väldigt (och då menar jag det) ung Julia Roberts med i ensemblen som likt de tidigare nämnda gör en fruktansvärt stark och oerhört otrolig insats i denna underbart mysiga och charmiga historia.

En sak som jag inte riktigt förstod varför var att man hade klippt hejvilt mellan olika säsonger och är man inte med på alerten så sitter man där en sekund och försöker att lägga ihop vad som precis har hänt med det som hände för mindre än en minut tidigare i filmen, men när man väl hajar till och historian fortsätter som den ska, så är det som tidigare sagt ett oerhört mysig berättelse som är medryckande och som påminner om det svurna 80-talet och dess oerhört charmiga attribut, eller vad sägs om frisyrerna som syns så väl på omslag som i filmen så tackar Ozonlagret för att dessa trender inte längre håller i sig.

Men samtidigt som det på något viss känns som söderns Wisteria Lane och allt känns som vykortsperfekt så känner man av att allt är för perfekt, och mycket riktigt så kommer det en ordentligt stött som gör att man står och staplar och nästan är på väg ner i gruset. Den sparken sätter sig precis i solarplexus och är en oerhört ärlig och effektiv påminnelse om hur skört livet, och det oavsett om det är på den stora vita duken eller ej.