Boktjuven

Titel Boktjuven (The Book Thief) (2013)
Längd 131min

Liesel tvingas bo hos en fosterfamilj i andra världskrigets Tyskland. Hon kan varken läsa eller skriva, men hennes fascination för det skrivna ordets styrka väcks till liv när hon stjäl sin första bok. När familjen erbjuder en jude gömställe blir han och Liesel vänner och med böckernas hjälp flyr de in i en drömvärld som för stunden hjälper dem att glömma krigets fasor.

Det var endast en sak och en sak endast som fick mig intresserad av denna titel, nämligen Geoffrey Rush. De allra flesta känner nog antagligen igen honom som Barbossa i Pirates of the Caribbean-filmerna och en del känner igen honom som logopeden i ”The King´s Speech”. I den sistnämnda titeln så gjorde han en sån otrolig insats att han nominerades till en Oscar. När jag fick reda på filmen, så blev jag självfallet nyfiken och var ju bara ”tvungen” att se filmen, tyvärr så är det inte så mycket mer än Rush som är intressant, visst finns det glimtar med övriga delar av filmen, men dessa är ytterst små och tyvärr alldeles för korta för det ska resultera i något större mästerverk.

En sak som irriterar mig är att man pratar (uppskattningsvis) 70% engelska i filmen och resterande 30% talar man tyska, och anledningen är ganska simpel, filmen säljer bättre med skådespelare man känner igen och om dialogerna sker på engelska, tyvärr kan jag personligen tycka att det förstör när man blandar språk högt och lågt och dessutom att det finns någon god anledning till det hela, dessutom så hjälper det inte heller att storyn har blivit sönderklippt för att sedan bli ihop klistrad av en 5-åring, tråkigt med tanke på att det fanns oerhörd potential med både historia och de som agerar den.