Bond om Bond

Titel Bond om Bond (Den kompletta guiden till 50 år av Bondfilmer)
Författare
ISBN 978-91-7401-554-6
Förlag Tukan Förlag
Länk Libris

Roger Moores egen hyllning till allt ”Bondskt”. En grundlig genomgång av alla Bondfilmer som kryddas med originella och personliga och inblickar bakom kulisserna. Sir Roger Moores gestaltning av Agent 007 är ett av de mest ikoniska och älskade. I Bond om Bond är det just Roger Moore som håller i pennan, men detta är ingen personlig redogörelse för hans liv som James Bond utan en faktabok som hyllar 50 år av Bondfilmer. Med det sagt så finns det ändå mycket av Roger Moores personlighet i alla bokens texter. Det är hans egen hyllning till allt ”Bondskt”. Han ger sitt perspektiv på olika detaljer i filmerna och berättar underbart underfundigt om sina egna insatser.

Idag så är det exakt 50 år sedan det allra första äventyret med James Bond visades på den vita duken, och lagom till detta har Sir Roger Moore skrivit boken ”Bond om Bond – Den kompletta guiden till 50 år av Bondfilmer”. När jag sätter mig ner i fåtöljen med boken i mina händer, så känner jag en mysig känsla, och när jag öppnar boken och möts att doften av en nytryckt bok laddad till tänderna med personliga anekdoter  humor och intressant fakta så räcker smilet från örsnibb till örsnibb precis som för 17 år sedan när jag såg min första James Bond film. Tyvärr har det varit så att 007-merchandise/prylar inte har funnits i överflöd i Sverige tidigare och det gäller tyvärr även böcker, speciellt inte på svenska. En annan fördel är att boken är skriven i dagboksform och inte som andra 007-böcker, som allt som oftast brukar vara i fakta form, och dagboksformen gör att det känns mer verkligt och finessen är delikat och jag vill ha mer filmböcker som bjuder på samma typ av läsning.

© 2012 by Sir Roger Moore