Borg

Titel Borg (2017)
Längd 100min

BORG är en film om hur legender formades ur rivalitet, vänskap och glamour i en tid då allt var möjligt. En berättelse om en svensk ikons stora genombrott som skildrar åren då Björn Borg gjorde resan från Södertälje till världseliten, om hans största kamp som utkämpades 1980 i mötet med den amerikanska supertalangen John McEnroe och om hur deras rivalitet kom att engagera en hel värld. Guldbaggebelönade Sverrir Gudnason (Monica Z, Den allvarsamma leken) spelar Björn Borg och i rollen som John McEnroe ser vi Hollywoodstjärnan Shia LaBeouf (Transformers, Disturbia). Tuva Novotny (Bröllopsfotografen, Eat Pray Love) gestaltar Mariana Simionescu, som var gift med Björn Borg 1980 – 1984 och rollen som Björn Borgs legendariske tränare Lennart ”Labbe” Bergelin görs av Stellan Skarsgård, som här gör sin första svenska film på nästan tio år.

Den efterlängtade filmen om Björn Borg och Wimbledonfinalen 1980 har anlänt. Här i Sverige annonserar vi den simpelt med filmtiteln ”Borg”. Medan internationellt är det Borg/McEnroe eller Borg vs. McEnroe. Vilket är en mer rättvis titel, då detta är lika mycket en film om John McEnroe som det är om Björn Borg. Tråkigt nog är också McEnroe den mest intressanta karaktären i hela filmen.

Det kanske är manuset, kanske Sverrir Gudnason skådespel. Men Björn Borg i filmen är verkligen inte intressant att följa. Mycket av det känslolösa uttrycket Sverrir Gudnason agerar med. Vilket det ges en förklaring till i filmen. Att Borg är en väldigt instängd person och låter inte tankarna flöda. Men det kan man göra på ett intressant och bra sätt, samtidigt som karaktären blir intressant. Men här fördjupar sig inte filmen tillräckligt i Borgs psyke eller personlighet. För att man ska få den riktiga känslan. Nu kommer det mer av sig som en kall och ointressant person vi följer.

Raka motsatsen hittar vi i Shia LaBeouf insats som John McEnroe. Han är helt klart den mest intressanta och spännande personen att följa i filmen. Även han får lika mycket utrymme att få en bakgrunds historia som Borg. Men mycket även av skådespelet från Shia LaBeouf gör att man blir mer engagerad i McEnroe. Vi får en bättre förståelse varför han vill vinna, och vart hans utbrott kommer ifrån. Han är ute efter perfektion. Hans energi är verkligen det som lyfte filmen.

Filmen hoppar också från förberedelserna inför finalen, samt till en ung Borg som tränar med Lennart Bergelin (Stellan Skarsgård). Denna typen av klippning att man går fram och tillbaka är inget nytt. Däremot ser man den ganska sällan i sportfilmer. Till en början var jag osäker på denna typen av stil. Men efter ett tag så började jag uppskatta valet. Hade man följt filmen i kronologisk ordning hade verken Shia LaBeouf och Sverrir Gudnason dykt upp fören 30 minuter in i filmen, och Stellan Skarsgård hade kunnat förknippas med huvudrollen. Med tanke på att filmen korsklipper mellan Borg och McEnroe är detta också ett smart val.

Handlingen i sig är inget utöver det vanliga. Faktum är så kan det finns tillfällen där väldigt lite händer, och filmen fyller ut mer inför finalen. Men samtidigt väljer filmen att fokusera på två personer och deras förberedelser inför finalen mot varandra, och deras bakhistoria. Med tanke på att filmen redan är 100 minuter, hade det känts ännu mer utfyllnad om den var längre. På den punkten är jag glad att filmens handling är som den är.

Jag vill även ge cred åt kameraarbetet som jag fann vara väldigt snyggt, och en av filmens starkaste sidor. Framför allt sättet de väljer att filma finalen. Där finns några riktigt snygga kamerabilder att hitta här, och en Guldbagge nominering för bästa foto hade inte varit fy skam!

I sin helhet är Borg en film vars största brist ligger i manuset, som hade behövts finslipas. Speciellt karaktären som är filmens titel. Borg i filmen är den mest ointressanta av de alla, och det är inget bra när en film om en sportlegend lyckas med det. Jag vet inte om det är manusets fel, Sverrir Gudnasons fel, eller en mix av båda. Vad som livar upp filmen är helt klart Shia LaBeouf som McEnroe, som är filmens räddningspunkt och den största behållningen. Med med ett snyggt kameraarbete, och en berättarstil som hoppar fram och tillbaka från en ung Borg/McEnroe till förberedelserna inför finalen. Så blir Borg en film som funkar i slutändan, fast inte utan dess brister.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (10 röster, genomsnitt: 4,20 av 5)