Breathe

Titel Breathe (2017)
Längd 118min

Begåvad, snygg och med hela sitt liv framför sig blir Robin (Andrew Garfield) plötsligt förlamad av Polio. Mot läkarnas råd tar Robins vackra fru Diana (Claire Foy) med honom hem och med kärlek och beslutsamhet inleder hon sin kamp för att Robin och andra drabbade ska få leva så normalt som möjligt. Tillsammans vägrar de bli offer för hans lidande och deras humor och livslust förändrar snart livet för andra omkring dem. BREATHE är en upplyftande och kärleksfull hyllning till mod och mänskliga möjligheter. Till djup vänskap rotad i ärlighet och förmågan att se den ljusa sidan av livet. Men främst är det en kärlekshistoria om att leva varje andetag som om det är ens sista.

Andy Serkis gör här sin regidebut, om en person vars syn på livet är inget annat än kärlek. Personen är ingen mindre än Robin Cavendish. En av de längsta personerna som levt via en ventilator. Det är en väldigt vacker historia, som lyckas beröra. Robins syn på det vackra livet och viljan att fortsätta leva. Är inget annat än upplyftande. Vilket filmen är till stor del. Trots en seriös sjukdom. Så blir filmen aldrig en tung drama. Utan lyfts upp och ser livet precis så som Robin Cavendish gjorde. Den är äventyrlig, njutbar och firar livet, mer än att befara det.

Andrew Garfield och Claire Foy gör trovärdiga och riktigt bra insatser. Kemin är närvarande, och man fylls av glädje varje gång dessa två är vid samma scen. Vare sig det är sorgligt eller glatt. Så är vi med dem längs hela vägen. Andrew Garfield visar ännu en gång att han är en skådespelare som är här för att stanna. Med både denna och fjolårets ”Hacksaw Ridge”, har han gett oss starka och minnesvärda insatser. Det ska tilläggas att han 80% av skådespelet. Enbart agerar med sina ögon, då han är paralyserad resten av kroppen. Även Claire Foy som hustrun Diana Cavendish, blir aldrig överskuggad av Garfield. De är ett team och hör ihop.

Det är en vacker film att kolla på också. Tekniskt sätt så lyckas Andy Serkis att göra en film som fångar vackra bilder. Även tonen och sättet att inte gå åt det deppiga hållet. Utan hålla en upplyftande ton längs hela filmen, var ett smart drag enligt mig. Han sticker dock inte ut från ett personligt regi perspektiv. Han har ännu inte den där distinkta regi touchen, som många andra regissörer har. Men jag ser fram emot vad mer han har att erbjuda på bordet. Då detta är en stark första start för en nybörjare (även ifall han har jobbat i branschen i flera år).

Jag kan se många jämföra filmen med ”The Theory of Everything”. Som handlar om en liknande sak, till en annan känd verklighets person. Där romansen är i centrum. Även ifall jag tycker den är något skarpare, så tycker jag inte denna ska bli kritiserad eller hatad på för det. Då det är en sann historia, och förtjänar att bli berättad den med.

Jag undrar dock varför de väljer att ha Robin Cavendish dö på 80-talet i filmen. När han i verkligheten dog på 90-talet. Varför denna ändring, vet jag inte. Faktum är så känns det lite udda och respektlöst, att inte fullborda det riktiga datumet. Även Robins son Jonathan var producent på filmen, vilket gör det hela ännu mer udda. Ett märkligt val, jag gärna hade velat haft svar på.

I sin helhet är Breathe en väldigt bra film. Andy Serkis första regidebut är en mycket bra och stark sådan. Även hans tekniska sida skiner här, och filmen är vacker att kolla på. Andrew Garfield och Claire Foy gör lysande och riktigt bra insatser i respektive roll som Robin och Diana. Deras kemi lyser. Trots några små brister här och där. Speciellt slutet med årtalet, och även ett hårstrå skarpare manus. Så tror jag filmen kommer uppskattas och gå hem hos många. Valet att inte göra detta till en deppig drama. Utan en film som ser livet som ett äventyr precis som den riktiga Robin, var rätt väg att gå. Det är en upplyftande film, om att ta vara på livet och njuta varje sekund.