Brick Mansions

Titel Brick Mansions (2014)
Längd 90min

I ett dystopiskt Detroit huserar övergivna tegelbyggnader från bättre tider tungt kriminella gäng. Polisen är oförmögen att kontrollera den rådande kriminaliteten och har därför byggt upp en enorm mur runt området för att skydda resten av staden. I "Brick Mansions" styr den mäktige och hänsynslöse gangsterkungen Tremaine (RZA). För den rättstänkande och tuffe undercover-snuten Damien (Paul Walker) är varje dag en ständig kamp mot korruption och våld. För Lino (David Belle) är varje dag en utmaning för att kunna leva ett ärligt liv. Deras vägar hade aldrig korsats om inte Tremaine kidnappat Linos tjej och nu hotar att spränga hela området i luften.

Det är inte ovanligt att när en skådespelare går bort under en filminspelning att man lyfter skådespelaren och dess insats till skyarna trots att insatsen i sig kan ha varit allt annat än bra. Strax efter att man fick höra nyheterna om Walkers tragiska bortgång så släpptes filmen ”Hours” som jag personligen tycket var en av Walkers bättre filmer, dock var jag ganska ensam om att gilla filmen eller för den delen Walker, varför? tja, jag misstänker att folk inte gillade att det gick så pass bra för en filmserie som handlar om att köra snabba bilar.

Precis som i ”Hours” så tycker jag att Walker gör en helt klart godkänd insats i den här rullen. Visst så är det långt ifrån mästerverks-nivå eller för den delen att bli nominerad till en eller flera Oscars, men trots det så håller det en klart godkänd nivå. En intressant aspekt med filmen är att man inte bara använder sig av traditionell action utan man använder sig av Parkour och personligen så är det kanske inte en nyhet att använda, men det är fortfarande relativt nytt och intressant för att man ska haja till. Visst kan vissa delar filmen kännas en aningens svaga, till exempel rekvisita som ser ut som rekvisita och inte det föremålet det faktiskt ska föreställa, förutom det och att visa delar historien inte känns helt hundra så är det absolut godkänt tidsfördriv för stunden.