Burlesque

Titel Burlesque
Längd 119min

En ung kvinna flyr undan sitt förflutna genom att uppträda på en neo-burlesque klubb i Los Angeles. The Burlesque Lounge har sett sina bästa dagar och hotas nu av nedläggning. Ägarinnan Tess, en före detta dansös, jagas av skulder och en affärsman som vill köpa klubben. Ali anställs som servitris men hennes ambitioner är att äntra scenen själv. Uppbackad av sina kolleger på klubben lyckas hon uppfylla sina drömmar och hennes liv tar en dramatisk vändning när hon blir klubbens huvudattraktion.

Burlesque är berättelsen om småstadstjejen Ali (Christina Aguilera) som dagligen drömmer om att få uppträda samtidigt som hon jobbar på den lokala syltan. Tills den dagen hon bestämmer sig för att packa ihop sina tillhörigheter och drar till storstan för att gör sig en karriär. Dock så märker hon att resan ditt inte är lätt och man måste visa vad man går för.

Till slut lyckas hon skaffa sig ett jobb på ”Burlesque” som en servitris men drömmen att en dag få stå på scen kvarstår och tittat att få titta ut över publiken och inte tvärtom medens hon serverar gästerna. Inte långt efter att hon börjar på klubben så visar det sig att klubben är på väg ner i graven om så vidare dom inte kommer på något snabbt.

Filmen berättar en saga som har sett så många gånger att man vet hur filmen kommer att sluta, men trots det så kan man inte sluta att titta på filmen, man vill bara ha mer att det visuella kalas man bjuds på men framför allt för att få se dels Aguilera men även Cher som spelar Tess ägaren av ”Burlesque”, om man dessutom lägger till sköna karaktär ja då har man sig en riktig ”Fredagsmys”-film.