Calvary

Titel Calvary (2014)
Längd 102min

Brendan Gleeson gör en sensationell skådespelarinsats i den här svarta komedin från den hyllade författaren och regissören John Michael McDonagh (The Guard). När en godhjärtad präst hotas av en mystisk församlingsmedlem ställs han inför onda krafter och börjar tvivla på om han har mod nog att möta sitt eget öde.

Ibland händer det, ibland så får man se en början av film som inom loppet av några minuter slår till och som nästintill direkt sätter nivån för ribban. Görs det dessutom med något som är tabubelagt så har man en käftsmäll utan dess like till intro som ser till att man är med på noterna om vad som händer i denna mörka drama som lyckas få in en hel del svart humor, vilket allt får det hela att känna mer solitt och äkta.

En av fördelarna att åldras är att man allt som oftast breddar sin vyer gällande vad som är bra, man uppskattar helt enkelt mer än vad man gjorde som yngre. Som vuxen så har jag till exempel lärt mig att uppskatta svarta oliver och när det gäller filmer så är svart komedi något som har kommit och uppskattas mer och mer under de senaste åren, och med just informationen om att det var en rosade svart komedi blandad med drama så är jag lite smått förväntas full inför vad som komma skall.

Filmens höjdpunkt är ju utan tvekan Brendan Gleeson som utan tvekan levererar en insats som det faktiskt är snudd på skulle klara av att bära upp en film/föreställning med endast honom i berättelsen. Andra insatser som faktiskt är intressanta och bjuder på en del är de som Kelly Reilly, Aidan Gillen och Michael Og Lane levererar. En sak som förvånar en aning är att filmen är relativt grafisk och att man inte verkar bry sig nämnvärt om huruvida vilken åldersgräns den får, och bara det är befriande i sig och drar hem ett plus i kanten.