Cannibal Holocaust

Titel Cannibal Holocaust (1980)
Längd 95min

Cannibal Holocaust har sedan premiären 1980 varit beryktad som en av de mest chockerande och kompromisslöst brutala filmupplevelserna någonsin – en stämpel som håller i sig än idag. Se den på egen risk, och förbered dig på att bli skrämd! När filmaren Alan Yates och hans dokumentärfilms-team spårlöst försvinner i Colombias djungel sänder professor Monroe en expedition för att ta redan på vad som har hänt dem. Men teamet är spårlöst försvunnet. Till slut hittar man några av Yates filmrullar som skickas till New York för undersökning. Vad man upptäcker på dessa rullar är bortom deras värsta mardrömmar. Det som finns på filmen är det mest bestialiska, barbariska och fruktansvärda som de någonsin kommer skåda och avslöjar människans allra mörkaste och mest skrämmande sidor. VARNING! Filmen innehåller extremt starka våldscener som kan vara uppskakande för vissa. Cannibal Holocaust gjordes under en period i filmhistorien då nästan allt var tillåtet och uppvisar uppseendeväckande barbariska och grova scener. Regissören är känd för sina ytterst realistiska filmstil och backar inte för något.

Det finns ett få antal filmer som på ett eller annat sätt gått till historien och blivit något av legendariska kultrullar, en av dessa är utan tvekan den italienska skräck rullen ”Cannibal Holocaust”. Och även fast jag med råge är tillräckligt gammal för att se filmen så ser alla rykten som man både har hört men även läst om filmen att det känns lite extra pirrigt, spännande och oerhört nyfiken vad som krävs för att en film ska bli bannlyst i vårt grannland i väst ända fram tills 2003. Andra uppgifter säger att filmen ska ha varit bannlyst i totalt femtiotal länder. Allt detta bygger vidare på spänningen och nyfikenheten, dock så finns det liknade scenarion där hajpen sedan istället har stjälpt hela upplevelsen, vilket jag skulle vilja påstå inte är fallet med den här filmen. När man väl sätter igång filmen så gör den skäl till allt som sagts om filmens och stundvis så ska jag erkänna att jag känner mig en aningen illa till mods.

Tittar man på sättet som filmen berättas så är det definitivt ur en intressant vinkel och jag känner mig aldrig uttråkad, utan hela tiden så vill man veta som händer bakom nästa buskage. En annan sak som slår mig är att filmen ser fruktansvärt bra ut för att dels vara en sån pass gammalfilm och med tanke på att de förhållanden man filmade i så kan jag tänka mig att det definitivt var olika typer av hinder på vägen. Men det som kanske slår allra starkas som ett knytnävsslag i ansiktet är brutaliteten som används i filmen, med en film med det ryckte som filmen trots allt har så trodde jag definitivt inte att det skulle vara en reklamfilm för Lambi där man sitter på oändligt gröna och frodig ängar med ett lamm i famnen, men jag hade inte räknat att det skulle vara så pass magstarkt. Med detta sagt vill jag även passa på att varna dem som inte har sett filmen än att den är fruktansvärt rå, brutal och grafisk och att känsliga person bör tänka till innan de ser den.

Sist men inte minst så tycker jag att skådespelarna gör faktiskt otroliga insatser som orkar med både de fysiska men psykiska utmaningar som inspelningen av filmen måste ha fört med sig och för mig är det en gåta att hur visa av dem faktiskt kan hålla masken när de ena efter det andra utspelar sig framför dem. Tittar man på hur man har berättar filmen så tycker jag att det är på ett smart sätt och man vill vara med hela tiden och se vad som händer härnäst och även fast det händer jobbiga och tuffa saker så är slutet av sådan typ att man känner att man knyter handen lite lätt och tänker för sig ”Yes!” där satt den/rätt åt dem/där fick dem.