Captain America: Civil War

Titel Captain America: Civil War (2016)
Skådespelare , , , , , , , , , , ,
Längd 147min

Efter händelserna i Age of Ultron bestämmer sig myndigheterna i världen för att reglera och registrera alla mänskliga superkrafter. Medlemmarna i Avengers har olika uppfattningar om detta. Iron Man är för registrering och Captain America är emot – detta leder till en stor konflikt i gänget. I rollerna ser vi Scarlett Johansson, Chris Evans, Robert Downey Jr mfl. I regi av Anthony Russo och Joe Russo.

I år är som bekant året då superhjältarna fajtas, och nästa på tur är Captain America och Iron Man. Men det är inte bara de två som är osams, snarare står de i spetsen för varsin del av Avengers-gruppen, som är splittrad mitt itu. FN vill att hämnarna ska skriva på ett snajdigt avtal, där de lovar att sluta ta lagen i egna händer utan att vara specifikt ombedda, och det råder djup oenighet om huruvida det hela är en bra idé eller inte. Mitt i allt ser det ut som att Vintersoldaten, Captain Americas gamla polare som programmerats till lönnmördare i Sovjet, är up to no good igen. Hur den situationen, och vad som ligger bakom, ska hanteras är hjältarna också helt oense om. Kort sagt, det är upplagt för storbråk, vänner blir fiender och hjärtan blöder.

Det är lika bra att säga som det är: det är omöjligt att inte jämföra Captain America: Civil War med Batman V Superman, som kom ut för en dryg månad sen. Koncepten är lika, uppbyggnaden av storyn likaså, och båda filmerna fyller funktionen som avstamp för kommande uppföljare. Men det är bara att konstatera att på varje punkt där Batman V Superman misslyckades, briljerar Civil War så det skriker om det. Nya karaktärer introduceras smidigt och sömlöst, den relativt komplexa handlingen känns aldrig rörig, regelbundna välgjorda actionscener håller tempot högt filmen igenom, och hela tiden behålls den uppfriskande självdistans som har kommit att definiera Marvel på senare år. Det är svårt att inte bli såld.

Efter att ha nyktrat till lite efter den första lyckoyran, som ju underhållning i världsklass ger, kan jag gå med på att filmen har ett problem. Det bjuds som sagt inte bara på två viktiga roller här, utan snarare tio. Visst är det en godispåse av superhjältar som jag njuter av att frossa i, men faktum kvarstår att den mängden karaktärer såklart omöjliggör en vidare djupdykning i någon av dem. Har man inte redan en kärleksrelation till åtminstone hälften kommer man känna sig överväldigad, och underförstådda konflikter går den mindre insatte tittaren förbi. Till och med jag, som rätt tydligt redan är långt nere i Marvelträsket, känner att jag borde läst på mer innan.

Men det är ju rätt uppenbart hur mycket jag störs av det lilla kruxet. Typ inte alls. Till syvende och sist innehåller Captain America: Civil War precis allt som jag vill ha i den här typen av film, och lite till. Det är fartfyllt, kvickt och konstant underhållande, historien vilar på en stabil och allvarlig grund, och karaktärerna känns som riktiga människor, att älska och bry sig om. Fansen kommer inte bli besvikna.

© 2016 MARVEL